ADVOKÁTNÍ KANCELÁŘ - Mgr. Zdeněk RUMPLÍK |

Promlčení a promlčecí lhůta (doba) zj. na peněžitá plnění

Promlčení a promlčecí lhůta (doba)

zj. na peněžitá plnění

PROMLČENÍ je soukromoprávní institut, jehož důsledkem je oslabení subjektivního práva věřitele v důsledku marného uplynutí tzv. promlčecí lhůty, přičemž uvedené oslabení subjektivního práva spočívá v tom, že je-li promlčení u soudu namítnuto dlužníkem, soud nemůže promlčenou pohledávku či právo věřiteli přiznat, v důsledku čehož dlužník není povinen promlčenou pohledávku (dluh) věřiteli zaplatit, případně věřitel nemůže své promlčené právo vymáhat. Podmínkou je, že dlužník promlčení řádně a včas namítne, v opačném případě i promlčenou pohledávku či právo lze věřiteli soudně přiznat.

K promlčení je třeba vždy jednak uplynutí zákonem stanovené promlčení lhůty a jednak uplatnění tzv. námitky promlčení, většinou ze strany žalovaného u soudu. Soud k případnému promlčení pohledávky nepřihlíží tzv. z úřední povinnosti, ale AKTIVITA v tomto směru JE V RUKOU TOHO, KDO SE PROMLČENÍ CHCE NEBO MÁ ZÁJEM TZV. DOVOLAT uvedenou NÁMITKOU PROMLČENÍ. Je tedy zcela nezbytné, aby žalovaná strana řádně a včas aktivně jednala, ideálně ihned po doručení např. platebního rozkazu.

Důsledkem promlčení je to, že sice promlčená pohledávka či právo i nadále existuje a dlužník tuto pohledávku může i dobrovolně splnit (v takovém případě se nejedná o bezdůvodné obohacení), nicméně věřitel nemá možnost jak tuto pohledávku bez dobrovolného plnění ze strany dlužníka po něm vymoci, jelikož mu taková pohledávka nemůže být soudně přiznána a věřitel tak nemůže získat tzv. exekuční titul, na základě kterého by mohl proti dlužníkovi vést exekuci.

Pokud jde o promlčecí lhůtu, pak OBECNÁ SUBJEKTIVNÍ PROMLČECÍ LHŮTA je TŘÍLETÁ (pro obchodněprávní vztahy do 31.12.2013 pak ještě čtyřletá). Promlčecí lhůta počíná plynout dnem, kdy právo mohlo být uplatněno poprvé (např. pohledávka zažalována u soudu, tedy nejčastěji ihned po splatnosti pohledávky). Právo může být uplatněno poprvé, pokud se oprávněná osoba dozvěděla o okolnostech rozhodných pro počátek běhu promlčecí lhůty, anebo kdy se o nich dozvědět měla a mohla. Zákon stanovuje ovšem také specifické případy začátku plynutí promlčecí lhůty pro určité situace.

Majetkové právo se promlčí NEJPOZDĚJI UPLYNUTÍM DESETI LET ode dne, kdy dospělo (OBJEKTIVNÍ PROMLČECÍ LHŮTA), ledaže zákon zvlášť stanoví jinou promlčecí lhůtu.

Strany si mohou ujednat kratší nebo delší promlčecí lhůtu počítanou ode dne, kdy právo mohlo být uplatněno poprvé, než jakou stanoví zákon, nejméně však v trvání jednoho roku a nejdéle v trvání patnácti let. Je-li kratší nebo delší lhůta ujednána v neprospěch slabší strany, nepřihlíží se k ujednání.

V určitých specifických případech také zákon stanoví ale jinou než obecnou promlčecí lhůtu.

Např. pokud je právo uznáno dlužníkem co do důvodu i výše anebo je soudně přiznáno pravomocným rozhodnutím soudu či jiného orgánu, promlčecí doba je 10 LET, a to ode dne, kdy mělo být plněno.

Bylo-li právo zapsáno do veřejného seznamu, promlčí se za deset let ode dne, kdy mohlo být vykonáno poprvé.
Právo na náhradu škody nebo jiné újmy se promlčí nejpozději za deset let ode dne, kdy škoda nebo újma vznikla. Byla-li škoda nebo újma způsobena úmyslně, promlčí se právo na její náhradu nejpozději za patnáct let ode dne, kdy škoda nebo újma vznikla. Obdobně to platí i pro bezdůvodné obohacení.

Běh promlčecí lhůty se také tzv. staví (po určitou dobu promlčecí lhůta neběží), a to právě např. v případech, kdy věřitel uplatní v promlčecí době včas právo u soudu, případně následně pravomocně přiznané právo exekučně vymáhá (podal exekuční návrh) a pokračuje-li řádně v zahájeném řízení. Běh promlčecí lhůty se může také přerušit (tj. začne běžet znovu nová promlčecí lhůta), a to např. právě v případech, kdy je právo uznáno dlužníkem co do důvodu i výše anebo je soudně přiznáno pravomocným rozhodnutím soudu či jiného orgánu, jak je shora uvedeno.

DOPORUČENÍ PRO VĚŘITELE

Řada věřitelů, a to jak soukromých osob např. ohledně zápůjček, tak i firem v rámci obchodních vztahů, dělá tu chybu, že pohledávky (dluhy) po splatnosti neřeší delší dobu. Obecně se nedoporučuje pohledávku nechat bez řešení déle, než měsíc, neboť se tím snižuje šance na reálné vymožení pohledávky. Nelze se spoléhat přitom pouze na neustále opakované přísliby dlužníka a nejde pouze o promlčecí lhůtu, jak je přiblížena shora. Dlužník se v mezidobí může zbavovat majetku, může se dostávat do větších problémů, ale zejména vymáhání následnou exekucí se řídí zásadou časové priority, tedy „kdo dřív přijde, ten dřív bere”. Neřešení nebo pozdní řešení obchodních pohledávek mívá dále také často negativní vliv i na platební morálku dalších odběratelů či zákazníků. Řešit pohledávku s několikaměsíčním a někdy dokonce i několikaletým zpožděním pak lze označit za zbytečný hazard a riziko snižující výrazně možnost pohledávku (dluh) vymoci.

DOPORUČENÍ PRO DLUŽNÍKY

Některé firmy, často typu inkasních a vymáhacích společností, skupují od věřitelů balíky pohledávek po splatnosti, z nichž řada je již i dávno promlčených a uplatňují následně tyto pohledávky vůči dlužníkům, a to i s několikaletým zpožděním u soudu včetně nákladů soudního řízení. V mnoha případech stačí přitom dlužníkovi pouze účinně namítnout promlčení takové pohledávky. Pokud si nejste jisti, můžete využít služeb advokátní kanceláře – ušetříte často mnohem více, než vydáte za kvalitní právní poradu.

Byl jsem se zpracováním smlouvy velmi spokojen. Oceňuji rychlost, vysvětlení právních souvislostí, zapracování speciálních požadavků do smlouvy. Vše rychlé, profesionální, za rozumnou cenu.

V. Plesník, Krnov /

Právní služby této kanceláře a jednání s ní hodnotím velmi kladně. Ze strany pana doktora to bylo velmi rychlé a korektní jednání,vše naprosto srozumitelně vysvětleno. Cenová nabídka byla příjemná a adekvátní požadované službě. Pan doktor byl ještě tak ochotný, že mně odpověděl i na otázku, která již neměla nic společného s vypracováním smlouvy. Děkuji celé firmě, na kterou se v případě potřeby znovu obrátím. Dalším zájemcům mohu jen doporučit.

Jana Hadrabová, Středočeský kraj /

S touto kanceláří jsme byli maximálně spokojeni. Obrátili jsme se na ni poté, co nám smlouvu na převod nemovitosti odmítl katastrální úřad. Vyplnili jsme sami jeden z vzorů z internetu, avšak podobnou chybu bychom již neopakovali. Zbytečně jsme přišli o poplatek katastru, čas a následné starosti s tím spojené ani nepočítaje. Chtěli jsme proto již raději smlouvu na míru a s jistotou. Smlouvu jsme obdrželi online do druhého dne, včetně podrobného popisu postupu, vysvětlení a upozornění. Oceňujeme velmi také možnost konzultací u věcí, které nám nebyly zcela zřejmé. Komunikace byla perfektní. Co nás navíc mile překvapilo, tak to byla přívětivě nízká internetová cena za tuto službu.

Magda Procházková, Kolín ... Převody nemovitostí /

Tato kancelář nás velmi příjemně překvapila dobrou cenou za převodní smlouvu na nemovitost. Jednání velmi rychlé a příjemné. Mohu jen doporučit.

M. Chromáčková, Zlínský kraj /

Jsem velmi spokojená, spolupráce s touto kanceláří byla perfektní a profesionální po všech stránkách.

Ivana K., Benešovsko /

Tuto kancelář jsme já a moje rodina využili na online právní služby již několikrát, a to k různým smlouvám včetně převodů nemovitostí. Vždy k naprosté spokojenosti všech. Profesionalita, rychlost zpracování, návrhy řešení, možnost konzultace, narozdíl od vzorů jistota řešení na míru od advokátní kanceláře, a přitom všem "internetová" výborná cena. Děkuji za Vaše služby.

Slowiková Jaroslava, Tachov / ,

Na tuto kancelář jsme se obrátili poté, co nám darovací smlouvu na dům s věcným břemenem odmítl katastrální úřad. Sepsali jsme si ji podle vzoru a zbytečně jsme přišli o 1000 Kč poplatek. Chtěli jsme proto již raději smlouvu na míru od odborníků, u níž bude ručeno jak za vklad do katastru, tak i za bezproblémovost i po vkladu, tedy nejen za vzor jako takový. Smlouva nám byla dodána rychle, kvalitně, se vším vysvětlením, a co nás potěšilo, tak také za výbornou cenu.

Zdeněk Zejbrlík, okr. Liberec /

Perfektní a profesionální přístup při sepsání darovací smlouvy na nemovitost. Vše rychle vyřízeno, vše jasně vysvětleno. Velmi příznivé ceny. Mockrát děkujeme, jen a jen doporučujeme. Naprostá spokojenost.

Ing. Václav Michalík, Ostrava ... Převody nemovitostí /

Obrátila jsem se na tuto kancelář, kterou jsem si našla na internetu. Přišel mi doporučenou poštou platební rozkaz na nějaký údajný velmi starý evidentně promlčený dluh. Tato kancelář mě zastoupila a vše kladně vyřešila. Děkuji a všem vřele doporučuji. Jsou to profesionálové.

Marie Chytrá, Teplice /

Děkuji za rychlé a perfektní vyřízení smlouvy, včetně podrobných informací a velice rozumné ceny.

Ivan Čermák, Karlovarsko /

Potřebovali jsme nechat udělat darovací smlouvu na převod nemovitostí, tak jsme se obrátili na tuto AK. Příjemné vystupování, jak přes mail, tak přes telefon. Rychlé vyhotovení smluv a návrhů na vklad, ochota vysvětlit všechny podrobnosti. Super.

Novosadovi, Vsetín /

S touto advokátní kanceláří spolupracujeme dlouhodobě z hlediska právních služeb, jak pokud jde o různé smlouvy aj. právní věci, tak i pokud jde o vymáhání pohledávek po splatnosti. Doporučujeme.

RUDOLF lešení s.r.o., Zlínsko /

Se spoluprací s touto AK jsme spokojeni. Řeší pro nás různé smlouvy, pohledávky i další právní poradenství. Vše lze přitom většinou zcela bez problémů vyřídit i online. Můžeme doporučit.

VT stav, s.r.o., okr. Zlín /

Tato advokátní kancelář poskytuje naší společnosti právní poradenství dlouhodobě, zj. v oblasti přípravy a revizí smluvních dokumentů a řešení pohledávek. Se spoluprací jsme maximálně spokojeni. Služby jsou rychlé, precizní a většinou online, vzdálenost není problém. Můžeme vřele doporučit.

Areál Kahan s.r.o., Ostrava /