Promlčení a promlčecí lhůta (doba) zj. na peněžitá plnění

PROMLČENÍ je soukromoprávní institut, jehož důsledkem je oslabení subjektivního práva věřitele v důsledku marného uplynutí tzv. promlčecí lhůty, přičemž uvedené oslabení subjektivního práva spočívá v tom, že je-li promlčení u soudu namítnuto dlužníkem, soud nemůže promlčenou pohledávku či právo věřiteli přiznat, v důsledku čehož dlužník není povinen promlčenou pohledávku (dluh) věřiteli zaplatit, případně věřitel nemůže své promlčené právo vymáhat. Podmínkou je, že dlužník promlčení řádně a včas namítne, v opačném případě i promlčenou pohledávku či právo lze věřiteli soudně přiznat.

K promlčení je třeba vždy jednak uplynutí zákonem stanovené promlčení lhůty a jednak uplatnění tzv. námitky promlčení, většinou ze strany žalovaného u soudu. Soud k případnému promlčení pohledávky nepřihlíží tzv. z úřední povinnosti, ale AKTIVITA v tomto směru JE V RUKOU TOHO, KDO SE PROMLČENÍ CHCE NEBO MÁ ZÁJEM TZV. DOVOLAT uvedenou NÁMITKOU PROMLČENÍ. Je tedy zcela nezbytné, aby žalovaná strana řádně a včas aktivně jednala, ideálně ihned po doručení např. platebního rozkazu.

Důsledkem promlčení je to, že sice promlčená pohledávka či právo i nadále existuje a dlužník tuto pohledávku může i dobrovolně splnit (v takovém případě se nejedná o bezdůvodné obohacení), nicméně věřitel nemá možnost jak tuto pohledávku bez dobrovolného plnění ze strany dlužníka po něm vymoci, jelikož mu taková pohledávka nemůže být soudně přiznána a věřitel tak nemůže získat tzv. exekuční titul, na základě kterého by mohl proti dlužníkovi vést exekuci.

Pokud jde o promlčecí lhůtu, pak OBECNÁ SUBJEKTIVNÍ PROMLČECÍ LHŮTA je TŘÍLETÁ (pro obchodněprávní vztahy do 31.12.2013 pak ještě čtyřletá). Promlčecí lhůta počíná plynout dnem, kdy právo mohlo být uplatněno poprvé (např. pohledávka zažalována u soudu, tedy nejčastěji ihned po splatnosti pohledávky). Právo může být uplatněno poprvé, pokud se oprávněná osoba dozvěděla o okolnostech rozhodných pro počátek běhu promlčecí lhůty, anebo kdy se o nich dozvědět měla a mohla. Zákon stanovuje ovšem také specifické případy začátku plynutí promlčecí lhůty pro určité situace.

Majetkové právo se promlčí NEJPOZDĚJI UPLYNUTÍM DESETI LET ode dne, kdy dospělo (OBJEKTIVNÍ PROMLČECÍ LHŮTA), ledaže zákon zvlášť stanoví jinou promlčecí lhůtu.

Strany si mohou ujednat kratší nebo delší promlčecí lhůtu počítanou ode dne, kdy právo mohlo být uplatněno poprvé, než jakou stanoví zákon, nejméně však v trvání jednoho roku a nejdéle v trvání patnácti let. Je-li kratší nebo delší lhůta ujednána v neprospěch slabší strany, nepřihlíží se k ujednání.

V určitých specifických případech také zákon stanoví ale jinou než obecnou promlčecí lhůtu.

Např. pokud je právo uznáno dlužníkem co do důvodu i výše anebo je soudně přiznáno pravomocným rozhodnutím soudu či jiného orgánu, promlčecí doba je 10 LET, a to ode dne, kdy mělo být plněno.

Bylo-li právo zapsáno do veřejného seznamu, promlčí se za deset let ode dne, kdy mohlo být vykonáno poprvé.
Právo na náhradu škody nebo jiné újmy se promlčí nejpozději za deset let ode dne, kdy škoda nebo újma vznikla. Byla-li škoda nebo újma způsobena úmyslně, promlčí se právo na její náhradu nejpozději za patnáct let ode dne, kdy škoda nebo újma vznikla. Obdobně to platí i pro bezdůvodné obohacení.

Běh promlčecí lhůty se také tzv. staví (po určitou dobu promlčecí lhůta neběží), a to právě např. v případech, kdy věřitel uplatní v promlčecí době včas právo u soudu, případně následně pravomocně přiznané právo exekučně vymáhá (podal exekuční návrh) a pokračuje-li řádně v zahájeném řízení. Běh promlčecí lhůty se může také přerušit (tj. začne běžet znovu nová promlčecí lhůta), a to např. právě v případech, kdy je právo uznáno dlužníkem co do důvodu i výše anebo je soudně přiznáno pravomocným rozhodnutím soudu či jiného orgánu, jak je shora uvedeno.

DOPORUČENÍ PRO VĚŘITELE

Řada věřitelů, a to jak soukromých osob např. ohledně zápůjček, tak i firem v rámci obchodních vztahů, dělá tu chybu, že pohledávky (dluhy) po splatnosti neřeší delší dobu. Obecně se nedoporučuje pohledávku nechat bez řešení déle, než měsíc, neboť se tím snižuje šance na reálné vymožení pohledávky. Nelze se spoléhat přitom pouze na neustále opakované přísliby dlužníka a nejde pouze o promlčecí lhůtu, jak je přiblížena shora. Dlužník se v mezidobí může zbavovat majetku, může se dostávat do větších problémů, ale zejména vymáhání následnou exekucí se řídí zásadou časové priority, tedy „kdo dřív přijde, ten dřív bere”. Neřešení nebo pozdní řešení obchodních pohledávek mívá dále také často negativní vliv i na platební morálku dalších odběratelů či zákazníků. Řešit pohledávku s několikaměsíčním a někdy dokonce i několikaletým zpožděním pak lze označit za zbytečný hazard a riziko snižující výrazně možnost pohledávku (dluh) vymoci.

DOPORUČENÍ PRO DLUŽNÍKY

Některé firmy, často typu inkasních a vymáhacích společností, skupují od věřitelů balíky pohledávek po splatnosti, z nichž řada je již i dávno promlčených a uplatňují následně tyto pohledávky vůči dlužníkům, a to i s několikaletým zpožděním u soudu včetně nákladů soudního řízení. V mnoha případech stačí přitom dlužníkovi pouze účinně namítnout promlčení takové pohledávky. Pokud si nejste jisti, můžete využít služeb advokátní kanceláře – ušetříte často mnohem více, než vydáte za kvalitní právní poradu.

Perfektní a profesionální přístup při sepsání darovací smlouvy na nemovitost. Vše rychle vyřízeno, vše jasně vysvětleno. Velmi příznivé ceny. Mockrát děkujeme, jen a jen doporučujeme. Naprostá spokojenost.

Ing. Václav Michalík, Ostrava ... Převody nemovitostí /

Mohu vyjádřit jen maximální spokojenost s touto kanceláří při řešení darovací smlouvy a převodu nemovitostí. Bezvadná spolupráce, právní jistota, výborná cena. Vřele doporučuji!

Jarolímová Hana, Praha /

Tato advokátní kancelář poskytuje naší společnosti právní služby dlouhodobě, mj. i v oblasti vymáhání pohledávek. Se spoluprací jsme maximálně spokojeni. Vše probíhá online, vzdálenost není problém. Můžeme vřele doporučit.

Areál Kahan s.r.o., Ostravsko /

Nejlepší AK jakou jsem zatím poznala, velice vstřícný přístup, rychlé jednání, perfektní komunikace, mohu jen a jen doporučit, moc mi pomohli a tímto ještě jednou děkuji.

Lada Kotláriková, Liberecko /

Tato AK nám vypracovala darovací smlouvu na nemovitost a návrh vkladu. Jsme velmi spokojeni jak s komunikací, tak s rychlou reakcí na dotazy a upřesnění. Vše proběhlo rychle a online. Doporučuji jejich služby.

Ilona Wilson, Praha /

S touto advokátní kanceláří spolupracujeme dlouhodobě z hlediska právních služeb, jak pokud jde o různé smlouvy aj. právní věci, tak i pokud jde o vymáhání pohledávek po splatnosti. Doporučujeme.

RUDOLF lešení s.r.o., Zlínsko /

S touto advokátní kanceláří mám velice dobré zkušenosti, v minulosti mi dělali podnájemní smlouvu a teď nově kupní smlouvu nemovitosti. Odezvy na dotazy na mail byly rychlé a srozumitelné a na požádání dokonce udělali smlouvu do druhého dne. Rovněž s cenovou nabídkou jsem byl velmi spokojen.

P. Žák, Znojemsko /

Tuto advokátní kancelář jsem využila k vyřízení darovací smlouvy. Doporučuji pro rychlé jednání, vysvětlení věci a postupu i výhodnou cenu.

Hana Kramlová, Praha /

Tuto advokátní kancelář jsem oslovila pro vyhotovení darovací smlouvy na nemovitost. Vypracování smlouvy a všech potřebných dokumentů bylo provedeno na profesionální úrovni, s velkou rychlostí a hlavně vše online. Zodpovězení dalších dotazů bylo provedeno s rychlostí a ochotou. AK velmi doporučuji.

Vladimíra Jeřábková, Praha /

Maximální spokojenost s touto AK. Děkuji velmi pěkně za vaše služby a velmi ráda vás všem doporučuji.

M. Balogová, okr. Zlín /

Jsme velice spokojeni. Smlouvu jsme dostali skutečně během dvou dnů. Nedostatek, který byl způsoben tím, že jsme nedodali úplné údaje, byl vyřešen během dne. Navíc vše je doprovázeno podrobným vysvětlením a možností konzultací.

Čadkovi, Brno /

Jsem velmi spokojená, spolupráce s touto kanceláří byla perfektní a profesionální po všech stránkách.

Ivana K., Benešovsko /

Obrátila jsem se na tuto kancelář, kterou jsem si našla na internetu. Přišel mi doporučenou poštou platební rozkaz na nějaký údajný velmi starý evidentně promlčený dluh. Tato kancelář mě zastoupila a vše kladně vyřešila. Děkuji a všem vřele doporučuji. Jsou to profesionálové.

Marie Chytrá, Teplice /

Mgr. Eva MANOVÁ

SEKRETARIÁT:

Šárka POLÁCHOVÁ, Tereza KOUDELOVÁ, Petra MIKULČÍKOVÁ

Tento kontaktní formulář slouží k zadání a zodpovězení zj.:

• dotazů k bližším podmínkám a k cenové nabídce požadované či zamýšlené právní služby,
  • dotazů k tématům vymáhání pohledávek nebo převodů nemovitostí v rámci ON-LINE PRÁVNÍ PORADNY

Odesláním formuláře berete na vědomí a souhlasíte s těmito podmínkami a poučením.

Jedná-li se o uvedený typ dotazu, pak odpovídáme většinou do následujícího pracovního dne.

Tyto dotazy jsou samozřejmě nezávazné a bezplatné. Nejsou zveřejňovány a podléhají mlčenlivosti AK.

Prohlédněte si příp. také sekci ČASTÉ OTÁZKY KLIENTŮ nebo VZKAZY - REFERENCE KLIENTŮ.