Nový občanský zákoník: kupní smlouva

Ohledně kupní smlouvy přinesl nový občanský zákoník (NOZ) od 1.1.2014 mimo jiné následující vybrané důležité změny a novinky (s ohledem na množství změn skutečně jen vybrané):

S ohledem na zrušení obchodního zákoníku se ustanovení kupní smlouvy v NOZ vztahují jak na vztahy koupě mezi občany – nepodnikateli, tak i mezi podnikateli navzájem a také mezi podnikatelem a nepodnikatelem. NOZ rozlišuje:

• obecná ustanovení o kupní smlouvě
  • ustanovení o koupi movité věci
  • ustanovení o koupi nemovité věci
  • ustanovení o prodeji zboží v obchodě (kamenné obchody i e-shopy)
  • ustanovení o koupi závodu

ROZDĚLENÍ VAD Z HLEDISKA REKLAMAČNÍCH NÁROKŮ PODLE PODSTATNOSTI PORUŠENÍ SMLOUVY

• v NOZ je opuštěno hledisko odstranitelných a neodstranitelných vad a je nahrazeno novým kritériem pro určení jaká práva z vad věci má kupující, a to sice tím, zda jde o vadu – porušení smlouvy podstatné či nepodstatné
  • je-li vadné plnění podstatným porušením smlouvy, má kupující právo na odstranění vady dodáním nové bezvadné věci či dodáním chybějící věci, právo na odstranění vady opravou věci, právo na přiměřenou slevu z kupní ceny nebo právo odstoupit od smlouvy
  • je-li vadné plnění nepodstatným porušením smlouvy, má kupující právo na odstranění vady nebo na přiměřenou slevu z kupní ceny
  • neodstraní-li prodávající vadu věci včas, nebo vadu odmítne odstranit, může kupující požadovat slevu z kupní ceny, anebo může od smlouvy odstoupit

práva z vad prodané věci podle nového občanského zákoníku

desatero k včasné reklamaci zboží v obchodním styku

VÝHRADA VLASTNICKÉHO PRÁVA S ÚŘEDNĚ OVĚŘENÝMI PODPISY

• NOZ řeší ustanovení řady vedlejších ujednání ke kupní smlouvě, jako je např. výhrada vlastnického práva, výhrada zpětného prodeje či zpětné koupě, předkupní právo, koupě na zkoušku, výhrada lepšího kupce, cenová doložka apod.
  • výhrada vlastnického práva: nově bude možná i u nemovitostí. Vůči věřitelům bude podle NOZ tato výhrada nově ovšem působit, jen pokud bude ujednání pořízeno ve formě veřejné listiny, anebo v písemné formě s úředně ověřenými podpisy

ZÁKONNÁ ZÁRUKA ZA JAKOST ZBOŽÍ

• dosud známá dvouletá zákonná záruka za jakost věci koupené v obchodě podle některých názorů zaniká, podle jiných trvá dále v pozměněné podobě … k tomu viz např. zde
  • výkladový problém se skrývá v ustanovení, podle něhož kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí – tedy zj. v onom slově „vyskytne“, kdy není zcela zřejmé, zda musí jít o skrytou vadu, která existuje již v době převzetí věci a jen se projeví později, anebo i takovou, která v době převzetí zatím neexistuje a vznikne (nikoliv jen projeví se) až po dobu užívání věci do dvou let
  • lhůta k uplatnění práv ze zákonné odpovědnosti za skryté vady věci = dva roky (u obecných ustanovení smluv pak šest měsíců)
  • zákonná odpovědnost za vady = vady, které měla věc již při převzetí (byť se projevily později) či vady které vznikly později pokud prodávající vadu způsobil porušením své povinnosti
  • lhůta 24 měsíců se vztahuje na koupi zboží v obchodě u podnikatele nepodnikatelem – spotřebitelem, jinak je obecně lhůta na vytnutí vad věci (reklamační lhůta) šest měsíců od převzetí
  • smluvně záruku za jakost lze jak dohodnout, tak i poskytnout jednostranným prohlášením prodávajícího, odpovědnost bude takto za záruku uvedenou i na zboží, na jeho obale, v přiloženém návodu nebo v reklamě
  • i nadále platí, že pokud se vada (rozpor s kupní smlouvou) vyskytne do šesti měsíců ode dne převzetí zboží, má se zásadně za to, že existovala již v okamžiku převzetí kupujícím a tvrdí-li prodávající opak, musí to také dokázat

bude platit dvouletá záruka?

záruka při koupi zboží v obchodě

záruka za jakost a odpovědnost za jakost při převzetí

DALŠÍ USTANOVENÍ K REKLAMACÍM V OBCHODĚ – SLEVA, VÝMĚNA ATP.

• slevu z ceny věci lze požadovat namísto jakéhokoliv jiného nároku z vadného plnění (což má umožnit např. i variantu opravy svépomocí či jinak)
  • výměna zboží za nové bez vad je možná, jen pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené (jinak připadá do úvahy zj. odstranění vad) a je-li vadná jen součást, lze žádat jen výměnu součásti
  • v případě, že u odstranitelných vad nelze věc užívat řádně pro opakovaný výskyt vady po opravě nebo pro větší počet vad, je dáno právo na dodání nové věci či na výměnu součásti, anebo i právo na odstoupení od smlouvy, jinak také na přiměřenou slevu
  • odstoupení od smlouvy uzavřené přes internet: zde zůstává zachováno pravidlo o možnosti spotřebitele odstoupit bez uvedení důvodu a bez sankce od kupní smlouvy obecně do 14 dnů od převzetí zboží
  • namísto prekluze práv z vadného plnění při jejich včasném neuplatnění, kdy právo zanikalo, nastane „jen“ promlčení tohoto práva, tzn. soud k němu přihlédne jen na základě námitky prodávajícího, že kupující neoznámil vadu věci včas

KUPNÍ SMLOUVA NA NEMOVITOST

V tomto případě je podle NOZ prodloužena zákonná lhůta pro oznámení skrytých vad prodávajícímu a uplatnění práv z vadného plnění, a to na pět let, což je významná změna ve prospěch strany kupující. Dále se mění např. zásada ohledně převodu příslušenství nemovitosti v rámci např. kupních smluv, a to tak, že příslušenství se bude převádět automaticky, pokud se nevyjádří opak (pozor na případné spory, zda např. vybavení nábytkem je či není v konkrétním případě příslušenstvím nemovitosti).

práva z vad prodané věci podle nového občanského zákoníku

katastr nemovitostí v novém

kupuji pozemek, na co si mám dát pozor?

Tato AK nám vypracovala darovací smlouvu na nemovitost a návrh vkladu. Jsme velmi spokojeni jak s komunikací, tak s rychlou reakcí na dotazy a upřesnění. Vše proběhlo rychle a online. Doporučuji jejich služby.

Ilona Wilson, Praha /

Prostřednictvím této advokátní kanceláře jsem řešil vymáhání dlužné částky po dlužníkovi. Oceňuji korekní jednání a bezvadnou právní pomoc. Komunikace probíhala operativně online, což při mém pracovním zatížení představovalo významnou časovou úsporu. Služby advokátní kanceláře můžu doporučit, a to i pro velmi příznivé podmínky pokud jde o odměnu.

MUDr. Luděk Dujka, Nový Jičín /

Tuto advokátní kancelář vřele doporučuji. 2 roky jsme se snažili v rámci naší firmy vymáhat dluh od jedné společnosti, bez úspěchu. Nakonec jsme se odhodlali obrátit na tuto kancelář a již máme uhrazenu převážnou část pohledávky a firma dále komunikuje a snaží se řešit i zbytek. Navíc jsme nemuseli nic platit dopředu. Doporučujeme.

Battovi, Nový Jičín /

S touto advokátní kanceláří spolupracujeme dlouhodobě z hlediska právních služeb a poradenství např. ve věcech tvorby a revizí obchodních aj. smluv, řešení a vymáhání pohledávek po splatnosti aj. V tomto směru jsme s AK velmi spokojeni.

RUDOLF lešení s.r.o., Fryšták /

Vážený pane doktore, velice mne překvapilo jednání a rychlá odpověď na můj dotaz týkající se zhotovení kupní smlouvy a věci s tím související. Byl jsem překvapen, jak mi bylo vše bez nároku na finanční ocenění vysvětleno a ještě jsem byl upozorněn, na jaké věci si mám dát případně pozor. Také mne překvapila velmi mile cenová nabídka na zpracování převodní smlouvy. Děkuji Tímto celé Vaší kanceláři a, i když jsem z Kladenska, obrátím se na Vás.

Vladimír a Romana Chvapilovi, Kladensko /

Výborný a profesionální přístup s převodem nemovitosti online, vše rychle vyřízeno, vše jasně vysvětleno. Překvapivě velmi příznivé ceny. Všem jen doporučuji, naprostá spokojenost.

Dagmar Nováková, Praha ... Převody nemovitostí /

Potřebovali jsme nechat udělat darovací smlouvu na převod nemovitostí, tak jsme se obrátili na tuto AK. Příjemné vystupování, jak přes mail, tak přes telefon. Rychlé vyhotovení smluv a návrhů na vklad, ochota vysvětlit všechny podrobnosti. Super.

Novosadovi, Vsetín /

Velmi oceňuji kvalitu této advokátní kanceláře a děkuji za velmi rychlou a profesionální práci při přípravě smlouvy. Využili jsme v rodině této možnosti již třikrát a vřele doporučuji.

Paličková, Benešovsko /

Veliká spokojenost, požadovala jsem vypracování darovací smlouvy a do druhého dne mi byla doručena, společně s podrobným návodem, co všechno vyřídit, doplnit a vložit na katastr. Naprostá spokojenost.

Polaczková, okr. Karviná /

Velice Vám děkujeme za Vaši práci, která nás zbavila jedné z velkých starostí. Chtěli bychom Vám a celému teamu velice poděkovat za práci, kterou odvádíte. Přejeme Vám hodně radosti z práce a co nejvice spokojených klientů.

Conkovi, Praha ... Právní služby /

Právní služby této kanceláře a jednání s ní hodnotím velmi kladně. Ze strany pana doktora to bylo velmi rychlé a korektní jednání,vše naprosto srozumitelně vysvětleno. Cenová nabídka byla příjemná a adekvátní požadované službě. Pan doktor byl ještě tak ochotný, že mně odpověděl i na otázku, která již neměla nic společného s vypracováním smlouvy. Děkuji celé firmě, na kterou se v případě potřeby znovu obrátím. Dalším zájemcům mohu jen doporučit.

Jana Hadrabová, Středočeský kraj /

S touto AK naše firma spolupracuje mnoho let a jsme velice spokojení. Díky profesionálnímu přístupu jsou naše požadavky vyřízené vždy ve velmi krátké době. Oceňujeme perfektní vyřízení všech našich potřeb, např. vypracování smluv, vymáhání pohledávek, kvalitní právní poradenství.

Valašskokloboucké služby s.r.o., Zlínsko /

Tato advokátní kancelář mi vyřizuje pohledávku. Jsem s ní velice spokojený. Doporučuji všem.

Jiří Glasa, Ostrava /

Reference klientů naší AK na FACEBOOK.COM naleznete na tomto ODKAZU, v sekci Hodnocení, popř. klikněte na obrázek níže.

Reference - zkušenosti klientů advokat-zlinsko.cz / , , ,