Nový občanský zákoník: statutární orgán s.r.o. – jednatel

Ohledně statutárních orgánů s.r.o. – jednatelů, přinesl nový občanský zákoník (NOZ) a zákon o obchodních korporacích (nahrazující stávající obchodní zákoník) od 1.1.2014 mimo jiné následující vybrané důležité změny a novinky:

SMLOUVA O VÝKONU FUNKCE – NUTNOST UVÉST U STÁVAJÍCÍCH S.R.O. SMLOUVY JEDNATELŮ DO SOULADU S NOVOU ÚPRAVOU DO 30.6.2014

• písemná smlouva o výkonu funkce je pro jednatele nezbytná
  • pokud ve smlouvě není uvedeno jinak, výkon funkce jednatele je bezplatný – je tak třeba dbát důraz na ujednání ohledně odměňování jednatele, která jsou nově povinnou náležitostí smlouvy o výkonu funkce. Stejné pravidlo ale platí pro případ, že písemná smlouva o výkonu funkce není uzavřena nebo je neplatná (kupř. pro neurčitost) – opět výkon funkce je v takovém případě bezplatný
  • tato smlouva, ale i její změny a otázka odměn či jiných plnění jednateli, musí být schváleny valnou hromadou (zápis z valné hromady)
  • zákon klade další požadavky na obsah smlouvy o výkonu funkce, mj. na vymezení odměn, a její výše, s tím spojené výhody, bonusy aspod.
  • stávající smlouvy je nutno dát do souladu s NOZ do 30.6.2014 (pokud např. výši odměn jednatele neschvalovala valná hromada s.r.o. či není uvedena přímo ve smlouvě, tak i toto je třeba do uvedeného data zajistit)

smlouva o výkonu funkce po 1.1.2014 a její náležitosti

smlouva o výkonu funkce statutárního orgánu a NOZ

konec souběhů funkcí po rekodifikaci x co se starými souběhy a jak s novými ?

rekodifikace vrátí pochybnosti o souběhu funkcí

souběh funkcí od roku 2014

revoluce v souběhu funkcí ?

PRAVIDLA JEDNÁNÍ JEDNATELŮ – PÉČE ŘÁDNÉHO HOSPODÁŘE, STŘET ZÁJMŮ A PRINCIP PODNIKATELSKÉHO ÚSUDKU

• jednatel může požádat valnou hromadu o udělení pokynu k obchodnímu vedení, ale tím není dotčena jeho povinnost jednat s péčí řádného hospodáře – tj. s nezbytnou mírou pečlivosti, loajálně, informovaně, s potřebnými znalostmi a v obhajitelném zájmu s.r.o.
  • princip podnikatelského úsudku: pokud jednatel jedná s péčí řádného hospodáře, nebude odpovědný za případné negativní dopady svého rozhodnutí či jednání (jistá míra rizika je u korporací nezbytná)
  • informační povinnost o střetu zájmů: pokud se jednatel dozví o možném střetu zájmů se zájmem s.r.o. nebo pokud hodlá s s.r.o. uzavřít smlouvu, informuje o tom ostatní jednatele, dozorčí radu a valnou hromadu

střet zájmů po r. 2014 – informovat a zase informovat

postavení člena představenstva pro rekodifikaci

péče řádného hospodáře a kvalita rozhodování manažera

pravidla o střetu zájmů

uzavírání smluv mezi členy orgánů a jejich korporací

ZVÝŠENÁ ODPOVĚDNOST ZA ÚPADEK S.R.O., VČETNĚ MOŽNÉHO OSOBNÍHO RUČENÍ ZA DLUHY S.R.O. A POVINNOSTI VRÁTIT ODMĚNY JEDNATELE

• jednatel může být vyloučen z možnosti vykonávat obdobnou funkci v jakékoliv obchodní korporaci po dobu následujících tří let
  • jednatel může být povinen vydat s.r.o. veškerý prospěch získaný za poslední dva roky v souvislosti s porušením povinnosti péče řádného hospodáře (např. odměny jednatele aj.), příp. bude povinen k náhradě škody
  • soud může nově rozhodnout o tom, že jednatel ručí i svým vlastním majetkem za splnění povinností s.r.o. (tedy např. za úhradu dluhů s.r.o.) pokud bylo rozhodnuto, že s.r.o. je v úpadku a jednatel věděl či mohl vědět, že s.r.o. je v hrozícím úpadku a v rozporu s péčí řádného hospodáře neučinil za účelem jeho odvrácení vše potřebné a rozumně předpokladatelné (např. mj. i sám včas nepodal návrh na insolvenci)
  • pokud pozice jednatele vykazuje znaky „jen formality“ (z hlediska jeho ustanovení do této pozice), liknavosti či pasivity, neomlouvá ho to, naopak mu taková skutečnost může přitížit (viz odkaz)

zákon o obchodních korporacích – správa obchodních korporací

odpovědnost statutárního orgánu vůči společnosti a vůči třetím osobám

k některým aspektům odpovědnosti statutárního orgánu podle NOZ a ZOK

za krach firmy bude přímo zodpovídat management

nová rizika pro členy orgánů obchodních korporací

odpovědnost členů statutárních orgánů od r. 2014

úpadek a jeho důsledky pro statutární orgán

diskvalifikace člena statutárního orgánu

ručení členů statutárního orgánu při úpadku korporace

vymáhání neuspokojené pohledávky po jednatelích

DALŠÍ ZMĚNY

• nově nelze odstoupit z funkce jednatele v době, která bude pro s.r.o. nevhodná
  • ve spol. smlouvě lze určit, že více jednatelů bude tvořit kolektivní statutární orgán, který rozhoduje většinou hlasů
Výborná spolupráce ze strany této AK při koupi nemovitosti. Profesionální a rychlé vyhotovení kupní smlouvy a zajištění také advokátní úschovy kupní ceny, včetně vysvětlení a provedení celým procesem koupě nemovitosti. Velmi kladně hodnotím i cenu služby. Tuto kancelář rozhodně doporučuji a v budoucnu využiji i nadále jejich služby.

Bc. Václav Kusák, Zlín ... Převody nemovitostí /

Tuto advokátní kancelář jsem využila k vyřízení darovací smlouvy. Doporučuji pro rychlé jednání, vysvětlení věci a postupu i výhodnou cenu.

Hana Kramlová, Praha /

Chci Vaší advokátní kanceláři poděkovat za úspěšnou pomoc při vymáhání pohledávky. Byla jsem maximálně spokojená, oceňuji kvalitní, rychlý a profesionální přístup. Všem mohu doporučit.

Alena Kazíková, Valašské Meziříčí /

Rychlé zpracování kupní a darovací smlouvy na nemovitosti, na míru a s množstevní slevou za dvě zadané smlouvy, příjemná cena, skvělá komunikace jak e-mailem, tak po telefonu. Především si cením konzultací a úprav ve smlouvě v rámci ceny, a to včetně poskytnutých informací nad rámec povinností AK, které mi umožnily nakonec prodej nemovitosti dokonce za podstatně vyšší cenu. Pokud budu v budoucnosti potřebovat právní služby, určitě se znovu obrátím na tuto AK.

Ing. Aleš Veselka, Staré Město ... Převody nemovitostí /

Tuto advokátní kancelář mohu určitě doporučit. Jako živnostník jsem se na ně obrátil ve věci řešení některých pohledávek po splatnosti. Vyřízení proběhlo online. S výsledkem i s přístupem maximální spokojenost.

Josef Sukup, Luhačovice /

Prostřednictvím této advokátní kanceláře jsem řešil vymáhání dlužné částky po dlužníkovi. Oceňuji korekní jednání a bezvadnou právní pomoc. Komunikace probíhala operativně online, což při mém pracovním zatížení představovalo významnou časovou úsporu. Služby advokátní kanceláře můžu doporučit, a to i pro velmi příznivé podmínky pokud jde o odměnu.

MUDr. Luděk Dujka, Nový Jičín /

Tato advokátní kancelář poskytuje naší společnosti právní služby dlouhodobě, mj. i v oblasti vymáhání pohledávek. Se spoluprací jsme maximálně spokojeni. Vše probíhá online, vzdálenost není problém. Můžeme vřele doporučit.

Areál Kahan s.r.o., Ostravsko /

S touto kanceláří jsme byli maximálně spokojeni. Obrátili jsme se na ni poté, co nám smlouvu na převod nemovitosti odmítl katastrální úřad. Vyplnili jsme sami jeden z vzorů z internetu, avšak podobnou chybu bychom již neopakovali. Zbytečně jsme přišli o poplatek katastru, čas a následné starosti s tím spojené ani nepočítaje. Chtěli jsme proto již raději smlouvu na míru a s jistotou. Smlouvu jsme obdrželi online do druhého dne, včetně podrobného popisu postupu, vysvětlení a upozornění. Oceňujeme velmi také možnost konzultací u věcí, které nám nebyly zcela zřejmé. Komunikace byla perfektní. Co nás navíc mile překvapilo, tak to byla přívětivě nízká internetová cena za tuto službu.

Magda Procházková, Kolín ... Převody nemovitostí /

Jsme maximálně spokojeni s rychlostí a perfektním vypracováním darovací smlouvy na převod nemovitosti online, včetně popisu postupu, vysvětlení a na závěr ještě za cenu opravdu minimální a s lidským přístupem, který je v dnešní době vzácný. Děkujeme a doporučujeme.

Martina Vajasová, Středočeský kraj /

Se spoluprací s touto AK jsme spokojeni. Řeší pro nás různé smlouvy, pohledávky i další právní poradenství. Vše lze přitom většinou zcela bez problémů vyřídit i online. Můžeme doporučit.

VT stav, s.r.o., okr. Zlín /

Doporučuji tuto advokátní kancelář. Profesionální přístup, vysoká kvalita a lidské nasazení. Dalších právních služeb této advokátní kanceláře využiji i v budoucnu.

Miroslav Hofman, Ústí nad Labem /

Jsem velmi spokojená, spolupráce s touto kanceláří byla perfektní a profesionální po všech stránkách.

Ivana K., Benešovsko /

Velmi seriózní kancelář. Objevili jsme ji náhodně na internetu a už z webu jsme se mnohé dověděli. Na náš nezávazný dotaz jsme okamžitě obdrželi odpověď s odborným vysvětlením. Poté už jsme si byli jisti, že pro vyhotovení smlouvy zvolíme tuto kancelář. Věcné, pohotové jednání se zřejmým zájmem o co nejlepší uspokojení potřeb klienta. Navíc s možností vše vyřídit online.

Kovanicovi, Praha /

Právní služby této kanceláře a jednání s ní hodnotím velmi kladně. Ze strany pana doktora to bylo velmi rychlé a korektní jednání,vše naprosto srozumitelně vysvětleno. Cenová nabídka byla příjemná a adekvátní požadované službě. Pan doktor byl ještě tak ochotný, že mně odpověděl i na otázku, která již neměla nic společného s vypracováním smlouvy. Děkuji celé firmě, na kterou se v případě potřeby znovu obrátím. Dalším zájemcům mohu jen doporučit.

Jana Hadrabová, Středočeský kraj /

S touto advokátní kanceláří spolupracujeme dlouhodobě z hlediska právních služeb, jak pokud jde o různé smlouvy aj. právní věci, tak i pokud jde o vymáhání pohledávek po splatnosti. Doporučujeme.

RUDOLF lešení s.r.o., Zlínsko /

});