cerny_paragraf

NOVÝ OBČANSKÝ ZÁKONÍK: STATUTÁRNÍ ORGÁN S.R.O. – JEDNATEL

Nový občanský zákoník: statutární orgán s.r.o. – jednatel

Ohledně statutárních orgánů s.r.o. – jednatelů, přinesl nový občanský zákoník (NOZ) a zákon o obchodních korporacích (nahrazující stávající obchodní zákoník) od 1.1.2014 mimo jiné následující vybrané důležité změny a novinky:

SMLOUVA O VÝKONU FUNKCE – NUTNOST UVÉST U STÁVAJÍCÍCH S.R.O. SMLOUVY JEDNATELŮ DO SOULADU S NOVOU ÚPRAVOU DO 30.6.2014

• písemná smlouva o výkonu funkce je pro jednatele nezbytná
  • pokud ve smlouvě není uvedeno jinak, výkon funkce jednatele je bezplatný – je tak třeba dbát důraz na ujednání ohledně odměňování jednatele, která jsou nově povinnou náležitostí smlouvy o výkonu funkce. Stejné pravidlo ale platí pro případ, že písemná smlouva o výkonu funkce není uzavřena nebo je neplatná (kupř. pro neurčitost) – opět výkon funkce je v takovém případě bezplatný
  • tato smlouva, ale i její změny a otázka odměn či jiných plnění jednateli, musí být schváleny valnou hromadou (zápis z valné hromady)
  • zákon klade další požadavky na obsah smlouvy o výkonu funkce, mj. na vymezení odměn, a její výše, s tím spojené výhody, bonusy aspod.
  • stávající smlouvy je nutno dát do souladu s NOZ do 30.6.2014 (pokud např. výši odměn jednatele neschvalovala valná hromada s.r.o. či není uvedena přímo ve smlouvě, tak i toto je třeba do uvedeného data zajistit)

PRAVIDLA JEDNÁNÍ JEDNATELŮ – PÉČE ŘÁDNÉHO HOSPODÁŘE, STŘET ZÁJMŮ A PRINCIP PODNIKATELSKÉHO ÚSUDKU

• jednatel může požádat valnou hromadu o udělení pokynu k obchodnímu vedení, ale tím není dotčena jeho povinnost jednat s péčí řádného hospodáře – tj. s nezbytnou mírou pečlivosti, loajálně, informovaně, s potřebnými znalostmi a v obhajitelném zájmu s.r.o.
  • princip podnikatelského úsudku: pokud jednatel jedná s péčí řádného hospodáře, nebude odpovědný za případné negativní dopady svého rozhodnutí či jednání (jistá míra rizika je u korporací nezbytná)
  • informační povinnost o střetu zájmů: pokud se jednatel dozví o možném střetu zájmů se zájmem s.r.o. nebo pokud hodlá s s.r.o. uzavřít smlouvu, informuje o tom ostatní jednatele, dozorčí radu a valnou hromadu

ZVÝŠENÁ ODPOVĚDNOST ZA ÚPADEK S.R.O., VČETNĚ MOŽNÉHO OSOBNÍHO RUČENÍ ZA DLUHY S.R.O. A POVINNOSTI VRÁTIT ODMĚNY JEDNATELE

• jednatel může být vyloučen z možnosti vykonávat obdobnou funkci v jakékoliv obchodní korporaci po dobu následujících tří let
  • jednatel může být povinen vydat s.r.o. veškerý prospěch získaný za poslední dva roky v souvislosti s porušením povinnosti péče řádného hospodáře (např. odměny jednatele aj.), příp. bude povinen k náhradě škody
  • soud může nově rozhodnout o tom, že jednatel ručí i svým vlastním majetkem za splnění povinností s.r.o. (tedy např. za úhradu dluhů s.r.o.) pokud bylo rozhodnuto, že s.r.o. je v úpadku a jednatel věděl či mohl vědět, že s.r.o. je v hrozícím úpadku a v rozporu s péčí řádného hospodáře neučinil za účelem jeho odvrácení vše potřebné a rozumně předpokladatelné (např. mj. i sám včas nepodal návrh na insolvenci)
  • pokud pozice jednatele vykazuje znaky „jen formality“ (z hlediska jeho ustanovení do této pozice), liknavosti či pasivity, neomlouvá ho to, naopak mu taková skutečnost může přitížit (viz odkaz)

DALŠÍ ZMĚNY

• nově nelze odstoupit z funkce jednatele v době, která bude pro s.r.o. nevhodná
  • ve spol. smlouvě lze určit, že více jednatelů bude tvořit kolektivní statutární orgán, který rozhoduje většinou hlasů

RECENZE

Kontaktní formulář slouží k dotazům k právním službám online, které na webu nabízíme. Jedná-li se o uvedený typ dotazu, pak odpovídáme většinou do následujícího pracovního dne. Tyto dotazy jsou nezávazné a bezplatné. Nejsou zveřejňovány a podléhají mlčenlivosti. Odesláním formuláře berete na vědomí tyto podmínky a poučení.

NEZÁVAZNĚ NÁS KONTAKTUJTE

608 979 055 | ONLINE CHAT | SEKRETARIAT@ADVOKAT-ZLINSKO.CZ