cerny_paragraf

NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE 2023

NOVELIZACE ZÁKONÍKU PRÁCE 2023 – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ZMĚN

DOHODY O PRACÍCH KONANÝCH MIMO PRACOVNÍ POMĚR

  • snižuje se flexibilita dohod (DPP/DPČ), vztahují se na ně nově rigidnější pravidla
  • dohodáři mají nově možnost čerpat placenou dovolenou, přičemž týdenní pracovní doba pro účely výpočtu dovolené je stanovena fikcí v délce 20 hodin; nárok mají dohodáři, jejichž pracovní vztah trval nepřetržitě alespoň 4 týdny a odpracovali alespoň 80 hodin
  • zaměstnavatel má nově povinnost rozvrhnout pracovní dobu i dohodářům, a to předem v písemném rozvrhu pracovní doby a seznámit s tím pracovníka nejpozději 3 dny před začátkem směny nebo období, na něž je pracovní doba rozvržena, není-li dohodnut jiný termín; pracovní dobu je nutno také evidovat
  • ustanovení o minimální mzdě se vztahuje i na dohodáře
  • dohodáři mají nově nárok na příplatky ke mzdě, např. příplatek za práci přesčas, v noci či o víkendu
  • dohodáři mají nově nárok na poskytnutí veškerých překážek v práci (např. volno kvůli návštěvě lékaře), ovšem bez náhrady odměny, pokud se nedohodnou jinak
  • dohodáři mají možnost požádat zaměstnavatele o převod na pracovní poměr v případě odpracování určitého počtu hodin za rok u stejného zaměstnavatele (pokud za posledních 12 měsíců šlo o nejméně 180 dní), nicméně zaměstnavatel není povinen vyhovět
  • nově možnost dohodářů se bránit proti výpovědi bez udání důvodu, pokud se domnívá, že tato výpověď byla dána proto, že se domáhal zákonných informací či práv s tím, že pokud zaměstnavatele požádá o odůvodnění výpovědi, musí ji zaměstnavatel bezodkladně odůvodnit

HOME OFFICE – PRÁCE NA DÁLKU

  • zaměstnanec může požádat o umožnění výkonu práce na dálku
  • zaměstnavatel není povinen vyhovět ve všech případech (nejde o nárok); požádá-li ale zaměstnanec pečující o dítě mladší 9 let, těhotná zaměstnankyně či zaměstnanec pečující o osobu závislou na pomoc jiné osoby, pak pokud zaměstnavatel nevyhoví, je povinen vyhovět nebo písemně odůvodnit zamítnutí žádosti (důvod může být jakýkoliv, nemusí to být jen vážné provozní důvody, jako v případě žádosti těchto osob o kratší pracovní dobu)
  • předpokladem je písemná dohoda zaměstnance a zaměstnavatele, vyjma nařízení na základě opatření orgánu veřejné moci na nezbytně nutnou dobu (viz např. covid), pokud to povaha práce umožňuje a místo výkonu je k tomu způsobilé
  • důležitý je údaj o rozvrhu pracovní doby – zda si rozvrhne zaměstnanec sám nebo zaměstnavatel, nicméně platí i zde, že délka směny nesmí přesáhnout 12 hodin
  • v dohodě by měl být (není povinnost) uveden i způsob zajištění BOZP
  • výpovědní doba u dohody o práci na dálku je 15 dní, pokud nebude dohodnuto jinak
  • zaměstnanec má právo na náhradu nákladů (např. na energie), buď ve výši, kterou zaměstnanec náležitě prokázal nebo paušální hodinovou částkou (stanovena vyhláškou, ale v soukromé sféře lze dohodnout i vyšší), pokud se tak strany dohodly; lze si ale i dohodnout, že náhrada nepřísluší

ELEKTRONICKÉ DORUČOVÁNÍ

  • upravují se podmínky doručování důležitých pracovněprávních dokumentů (např. výpověď, okamžité zrušení či mzdový výměr) elektronickou cestou
  • zaměstnanec musí s tímto typem doručování písemně souhlasit, a to na samostatném prohlášení s uvedením soukromé e-mailové adresy
  • je stanovena fikce el. doručení po 15 dnech od dodání těchto dokumentů
  • pracovní smlouvu a její dodatky lze tak uzavřít nově i přes e-mail; zaměstnanec má právo od el. pracovní smlouvy odstoupit do 7 dnů od doručení, pokud nezačal dosud s výkonem práce
  • dále platí pravidlo, že písemnost musí být doručena zaměstnanci do vlastních rukou, ale to se nevztahuje na písemnosti týkající se vzniku a změny pracovního poměru a na dohodu o rozvázání pracovního poměru

INFORMAČNÍ POVINNOSTI ZAMĚSTNAVATELE

    • upravuje se pro zaměstnance i dohodáře okruh povinně sdělovaných informací
    • zaměstnavatel musí sdělit povinné informace do 7 dnů od započetí práce u DPP/DPČ nebo od vzniku pracovního poměru (dříve 1 měsíc a u DPP/DPČ tato povinnost nebyla)
    • rozšiřuje se okruh, např. podmínky zkušební doby, informace o postupu, který je nutný dodržet při rozvázání prac. poměru, údaje o pracovní době či přesčasových hodinách

 

DALŠÍ ZMĚNY

    • zaměstnavatel nesmí zaměstnance nutit ke sjednání dohody
    • těhotným zaměstnankyním či rodičům dětí do 1 roku nelze nařídit práci přesčas
    • žádost o rodičovskou dovolenou se musí podávat do 30 dnů před nástupem
    • v případě zaměstnance pečujícího o dítě mladší 15 let, těhotné zaměstnankyně či zaměstnance pečujícího o osobu závislou na pomoc jiné osoby, v případě žádosti o kratší pracovní dobu je zaměstnavatel povinen vyhovět nebo písemně odůvodnit zamítnutí žádosti, a to u těchto chráněných osob pouze z vážných provozních důvodů
    • kratší pracovní doba může být sjednána pouze písemně

 

NEPŘETRŽITÝ DENNÍ A TÝDENNÍ ODPOČINEK

      • změny zaručují zaměstnancům trvání nepřetržitého denního odpočinku alespoň 11 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích, když kritériem již není celková doba mezi koncem směny a začátkem další směny, ale cyklus 24 hodin po sobě
      • u zaměstnanců starších 18 let jsou možné výjimky, např. zkrácení uvedené lhůty na 8 hodin, za podmínky, že následující odpočinek bude prodloužen o dobu zkrácení, a to např. v nepřetržitých provozech, při nerovnoměrně rozvržené pracovní době a práci přesčas, v zemědělství, kulturních zařízeních, veřejném stravování či při živelných událostech a jiných podobných mimořádných případech
      • zaměstnanci náleží v rámci týdne nepřetržitý odpočinek v trvání alespoň 24 hodin (spolu s nepřetržitým denním odpočinkem 11 hodin = 35 hodin), u mladistvého nesmí nepřetržitý odpočinek v týdnu činit méně než 48 hodin
      • zároveň ale není stanoveno jako automatický nárok, aby neděle byla dnem pracovního klidu

     

 

PŘESČASY VE ZDRAVOTNICTVÍ

    • možnost další písemně dohodnuté přesčasové práce do konce r. 2028 v průměru max. 8 hodin týdně a u záchranné služby max. 12 hodin týdně
    • k další dohodnuté práci přesčas nesmí být zaměstnanec nucen ani být vystaven jakékoliv újmě, odmítne-li ji vykonávat

 

RECENZE

KONTAKTNÍ FORMULÁŘ

Chcete-li vyplnit tento formulář, prosím povolte v prohlížeči JavaScript.

Kontaktní formulář slouží k dotazům k právním službám online, které na webu nabízíme. Jedná-li se o uvedený typ dotazu, pak odpovídáme většinou do následujícího pracovního dne. Tyto dotazy jsou nezávazné a bezplatné. Nejsou zveřejňovány a podléhají mlčenlivosti. Odesláním formuláře berete na vědomí tyto podmínky a poučení.

ZAJÍMAJÍ VÁS BLIŽŠÍ PODMÍNKY ČI PŘESNÁ CENOVÁ NABÍDKA?

NEZÁVAZNĚ NÁS KONTAKTUJTE

608 979 055 | ONLINE CHAT | SEKRETARIAT@ADVOKAT-ZLINSKO.CZ