Nové povinnosti vůči spotřebitelům pro podnikatele
Close
PRÁVNÍ SLUŽBY A SMLOUVY ONLINE
Mgr. Zdeněk RUMPLÍK

advokát

JUDr. Petr HRADIL

právník

Nové povinnosti vůči spotřebitelům pro podnikatele

 

Nové povinnosti vůči spotřebitelům pro všechny podnikatele

publikováno 2016

 

 

Nedávná novela zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, zavedla nové povinnosti pro všechny podnikatele – společnosti i živnostníky, kteří přicházejí do kontaktu se spotřebiteli v rámci buď prodeje zboží nebo poskytování služeb, a to tedy nejen pro ty, kteří provozují e-shopy, ale i pro všechny ostatní podnikatele.

 

Novela zavedla mj. alternativní mimosoudní řešení sporů mezi spotřebitelem a podnikatelem, a to obecně u České obchodní inspekce (ČOI). Krom toho v některých speciálních případech je dána obdobná pravomoc Českého telekomunikačního úřadu pro oblast telekomunikací a pošty, Energetického regulačního úřadu pro oblast energetiky a finančního arbitra pro finanční trh včetně sporů s bankami a sporů ze spotřebitelských úvěrů.

 

Spotřebitel se tak může nově v případě sporu s podnikatelem obrátit mimo soudu také na ČOI, např. klasicky ve sporech o uznání reklamace vad koupeného zboží (v obchodě či e-shopu) či poskytnuté služby. Dříve ČOI mohla prověřit např. jen, zda podnikatel vyřídil reklamaci formálním postupem v souladu se zákonem, ale nikoliv již správnost rozhodnutí (např. věcnost zamítnutí). Situace se tak nyní výrazně mění.

 

Všech podnikatelů se tak dotýká nová zákonná informační povinnost vůči spotřebiteli ohledně tohoto mimosoudního řešení sporů a o subjektu k tomu oprávněnému – ČOI, a to krom ostatních informačních povinností dle občanského zákoníku. Tato informace musí být poskytnuta jasným, srozumitelným a snadno dostupným způsobem a musí zahrnovat i internetovou adresu ČOI. Pokud podnikatel (společnost i živnostník) provozuje internetové stránky, musí tyto informace uvést i na nich. Stejně tak i v obchodních podmínkách, pokud je má k dispozici. Provozuje-li e-shop, musí uvést navíc i elektronický odkaz na evropskou platformu pro řešení sporů on-line. Dojde-li pak ke sporu se spotřebitelem (např. zamítnutí reklamace), musí mu tyto informace podnikatel poskytnout znovu, adresně a v listinné podobě či na trvalém nosiči dat.

 

Všichni podnikatelé si tak musí upravit nejen své webové stránky, ale i veškerou svoji smluvní dokumentaci (objednávky, smlouvy atp.), obchodní podmínky atp., aby tuto zákonnou povinnost vůči spotřebiteli splnili. Při nesplnění této povinnosti hrozí pokuta až do výše 1 mil. Kč. Povinnost platí od 1.2.2016, u obchodních podmínek od 1.5.2016. Netýká se jen těch podnikatelů, kteří 100% všech svých obchodů a služeb realizují výlučně opět jen s podnikateli. Pokud podnikatel při své činnosti nepoužívá písemné smlouvy, lze uvažovat o splnění této povinnosti kupř. vyvěšením odpovídajícího poučení v provozovně. Povinnost se ho dotýká totiž stejně.

 

Pokud jde o řízení před ČOI, musí k němu spotřebitel podat podnět. Podnikatel pak má povinnost se tohoto řízení účastnit a poskytovat ČOI součinnost. Cílem je uzavřít věc dohodou mezi podnikatelem a spotřebitelem ohledně způsobu řešení sporu mezi nimi, v tomto případě není pravomocí ČOI vydat autoritativní rozhodnutí. Spotřebiteli přitom nic nebrání svou záležitost řešit kdykoliv i soudní cestou. Na druhé straně podnikatel není oprávněn se takto na ČOI, na rozdíl od spotřebitele, obrátit.

Recenze

Martina RolnáMartina Rolná
10:23 19 Dec 22
Maximální spokojenost s panen JUDr. Petrem Hradilem. Vše nám bylo vysvětleno a na všechny dotazy jsme dostali odpověď. Jsme moc rádi, že jsme Vás našli a jestli budeme někdy potřebovat pomoct, určitě se obrátíme znovu na Vás. Vše vyřízeno opravdu rychle, a to i když během celého procesu došlo k několika změnám. Tak ochotný přístup, ze stany pana JUDr. Hradila, už je jen tak nevidí. Po zaslaní hotových smluv, také přesné info, co a jak vyřídit a kam podat. Moc děkujeme.
Miloslav MužíkMiloslav Mužík
17:31 17 Dec 22
Potřebovali jsme rozdělit pozemek, který byl v majetku více vlastníků. Zkoušeli jsme vyřídit na katastru vlastními silami ale několik pokusů nevyšlo. Když jsme se obrátili na AK Mgr. Zdeňka Rumplíka, vše proběhlo velmi jednoduše a především velmi rychle. Cena za poskytnuté služby byla velmi příznivá a rozhodně se tato investice vyplatila ve srovnání s cenou (a také ztrátu času a našich nervů ) při našich předchozích neúspěšných pokusech při jednání s katastrálním úřadem. Děkuji a určitě doporučuji spolupráci s touto advokátní kanceláří. Ing. Miloslav Mužík
Vaclav KusakVaclav Kusak
11:06 16 Dec 22
Výborná spolupráce ze strany AK při koupi nemovitosti. Profesionální a rychlé vyhotovení kupní smlouvy a smlouvy o složení peněžních prostředků do úschovy včetně vysvětlení a provedení celého procesu koupě nemovitosti. Velmi kladně hodnotím i cenu služby. Rozhodně doporučuji a v budoucnu využiji i nadále jejich služby.
Radek PoláchRadek Polách
10:37 16 Dec 22
Maximální spokojenost, rychlá komunikace, perfektní domluva a poradenství. Dokáží člověku ušetřit spoustu peněz, což se v dnešní době opravdu cení. Můžu jen doporučit :-)
Pavel SušerPavel Sušer
14:04 17 Nov 22
Velmi rychlé a perfektní zpracování podkladů za rozumnou cenu. Na katastru při přepisu proběhlo vše bez závad a celá záležitost je již vyřízena. Děkuji. Doporučuji.
Helena MoudráHelena Moudrá
20:05 25 May 22
S prací jsme byli maximálně spokojeni. Pracují rychle , profesionálně, rádi bychom za jejich profesionální přístup velice poděkovali. Cena za služby je příznivá. I když bylo z naší strany požadováno několik změn, vždy zachovali profesionální přístup a rychle reagovali na naše požadavky. Jménem obce Hlohovčice, pro kterou sepisovali kupní smlouvu srdečně děkuji. Vřele doporučuji tuto AK.
Radim MěřičkaRadim Měřička
08:32 20 Apr 22
V této AK jsem se dočkal velmi rychlého jednání a obsáhlých odpovědí na mé otázky. Přepis pozemku tak proběhl podle mých představ a bez potíží na KÚ. Navíc za velmi dobrou cenu. Takže doporučuji jako mnozí další.
Levák JakubLevák Jakub
08:30 18 Mar 22
Přepis nemovitostí proběhl přesně dle našich představ. Komunikace, cena i rychlost vyřešení je důvod, proč bych se opět obrátil právě na vás.Děkuji vámS pozdravem,Jakub Vašička

KONTAKTNÍ FORMULÁŘ




    Kontaktní formulář slouží k dotazům k právním službám online, které na webu nabízíme. Jedná-li se o uvedený typ dotazu, pak odpovídáme většinou do následujícího pracovního dne. Tyto dotazy jsou nezávazné a bezplatné. Nejsou zveřejňovány a podléhají mlčenlivosti. Odesláním formuláře berete na vědomí poučení.



    ZAJÍMAJÍ VÁS BLIŽŠÍ PODMÍNKY ČI PŘESNÁ CENOVÁ NABÍDKA?
    NEZÁVAZNĚ NÁS KONTAKTUJTE
    tel. 608 979 055 | Online chat | sekretariat@advokat-zlinsko.cz

     

    PRÁVNÍ SLUŽBY ONLINE

     

    Darovací smlouva

    Kupní smlouva

    Kontrola smlouvy

    Převody nemovitostí

    Spoluvlastnictví

    Uznání dluhu

    Vymáhání pohledávek

    Exekuční návrh

    Platební rozkaz

    Upomínka - vzor

    Nájemní smlouva

    Právní služby - firmy

    Právní služby - reality

    Obchodní smlouvy

    Rozvod a SJM