Informační povinnost podnikatelů a význam faktury
Close
PRÁVNÍ SLUŽBY A SMLOUVY ONLINE
Mgr. Zdeněk RUMPLÍK

advokát

JUDr. Petr HRADIL

právník

Informační povinnost podnikatelů a význam faktury

 

Informační povinnost podnikatelů a význam faktury

publikováno 2014

 

INFORMAČNÍ POVINNOST PODNIKATELŮ

 

Často opomíjenou záležitostí ze strany podnikatelů, a to jak osob samostatně výdělečně činných, tak i firem – společností, je splnění jejich povinnosti dle § 435 občanského zákoníku uvádět zákonem stanovené údaje. Podle uvedeného ustanovení zákona je každý podnikatel povinen na všech obchodních listinách – tj. např. objednávkách, obchodních dopisech, fakturách, smlouvách, ale také na svých internetových stránkách uvádět:

 

  • jméno a sídlo
  • údaj o zápisu do obchodního rejstříku včetně oddílu a vložky, je-li podnikatel zapsán v tomto rejstříku
  • údaj o zápisu do jiného veřejného rejstříku, je-li podnikatel zapsán v tomto rejstříku (např. živnostenský rejstřík)
  • údaj o zápisu do jiné evidence
  • identifikační údaj (např. IČ), pokud byl přidělen

 

Při nesplnění této povinnosti hrozí podnikateli podle přestupkového zákona sankce pokuty až do výše 50.000,- Kč, příp. zákaz činnosti do 1 roku. Při zběžné kontrole např. webových stránek jednotlivých podnikatelů a firem lze poměrně snadno zjistit, kolik podnikatelů tuto zákonnou informační povinnost nesplňuje.

 

nový občanský zákoník – obchodní listiny

uveřejňovací povinnost dle ZOK

korporace online

 

POVINNOST DOKLÁDÁNÍ DOKUMENTŮ DO SBÍRKY LISTIN

 

Stručně lze připomenout také další zákonnou povinnost podnikatelů stanovenou v zák. č. 304/2013 Sb. o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob, podle které je dána povinnost subjektů zapsaných v obchodním rejstříku zveřejňovat a dokládat do sbírky listin obchodního rejstříku zákonem vyjmenované dokumenty, jako např. zakladatelská právní jednání (např. společenské smlouvy) včetně aktualizací, výroční zprávy, účetní závěrky, zprávu o vztazích mezi ovládající a ovládanou osobou a celou řadu dalších listin.

 

Od 1.1.2014 přitom předseda senátu může uložit pořádkovou pokutu do výše 100 000 Kč zapsané osobě, jestliže neuposlechla výzvy rejstříkového soudu, aby mu sdělila skutečnosti nebo předložila listiny potřebné k rozhodnutí v řízení zahájeném bez návrhu nebo aby mu předložila listiny, které podle zákona mají být založeny do sbírky listin. Neplní-li zapsaná osoba uvedené povinnosti opakovaně nebo může-li takové neplnění mít závažné důsledky pro třetí osoby a je na tom právní zájem, může rejstříkový soud i bez návrhu zahájit řízení o zrušení zapsané osoby s likvidací. V určitých případech taková nečinnost může mít i ten důsledek, že se má za to, že statutárního orgánu právnické osoby porušuje péči řádného hospodáře.

 

povinné ukládání dokumentů do sbírky listin

firmy nezveřejňují účetní závěrku a výroční zprávu

 

K PŘECEŇOVANÉMU VÝZNAMU FAKTURY

 

Řada podnikatelů považuje samotnou vystavenou fakturu za dostačující podklad k prokázání jejich finančního nároku vůči zákazníkovi, odběrateli, obchodnímu partnerovi apod. Z právního hlediska je třeba uvést, že tomu tak rozhodně není a být tomu tak nemusí dokonce ani v situaci, kdy fakturu druhá strana opatří svým podpisem či razítkem. SAMOTNÁ FAKTURA, jako účetní doklad, totiž právně NEZAKLÁDÁ BEZ DALŠÍHO POVINNOST ODBĚRATELE JI UHRADIT JEN SAMA O SOBĚ.

 

K založení této povinnosti z právního hlediska slouží především písemná smlouva uzavřená předem mezi smluvními stranami, popř. písemná objednávka. Ty v řadě případů mohou být sice i ústní, nicméně z hlediska prokazování konkrétních dohod v případě vzniku následného sporu např. ohledně zboží, prací, ceny, podmínek dodání či realizace apod., je nutno rozhodně doporučit uzavření písemné smlouvy či alespoň písemné objednávky předem.

 

Samotný podpis druhé strany na faktuře bez dalšího může být následně považován pouze za důkaz, že fakturu druhá strana převzala. Bez dalšího nelze takový podpis automaticky vykládat tak, že má být považován za souhlas s uhrazením fakturované částky, což by muselo být výslovně dohodnuto a zcela bez pochybností vyjádřeno.

 

Z uvedeného hlediska tak nezbývá než doporučit, aby smluvní vztahy vznikající v rámci podnikání byly právně ošetřeny již předem. V nejzazším případě je také možno objednávku nechat druhou stranou podepsat alespoň při předání zboží či služby spolu s fakturou.

Recenze

Martina RolnáMartina Rolná
10:23 19 Dec 22
Maximální spokojenost s panen JUDr. Petrem Hradilem. Vše nám bylo vysvětleno a na všechny dotazy jsme dostali odpověď. Jsme moc rádi, že jsme Vás našli a jestli budeme někdy potřebovat pomoct, určitě se obrátíme znovu na Vás. Vše vyřízeno opravdu rychle, a to i když během celého procesu došlo k několika změnám. Tak ochotný přístup, ze stany pana JUDr. Hradila, už je jen tak nevidí. Po zaslaní hotových smluv, také přesné info, co a jak vyřídit a kam podat. Moc děkujeme.
Miloslav MužíkMiloslav Mužík
17:31 17 Dec 22
Potřebovali jsme rozdělit pozemek, který byl v majetku více vlastníků. Zkoušeli jsme vyřídit na katastru vlastními silami ale několik pokusů nevyšlo. Když jsme se obrátili na AK Mgr. Zdeňka Rumplíka, vše proběhlo velmi jednoduše a především velmi rychle. Cena za poskytnuté služby byla velmi příznivá a rozhodně se tato investice vyplatila ve srovnání s cenou (a také ztrátu času a našich nervů ) při našich předchozích neúspěšných pokusech při jednání s katastrálním úřadem. Děkuji a určitě doporučuji spolupráci s touto advokátní kanceláří. Ing. Miloslav Mužík
Vaclav KusakVaclav Kusak
11:06 16 Dec 22
Výborná spolupráce ze strany AK při koupi nemovitosti. Profesionální a rychlé vyhotovení kupní smlouvy a smlouvy o složení peněžních prostředků do úschovy včetně vysvětlení a provedení celého procesu koupě nemovitosti. Velmi kladně hodnotím i cenu služby. Rozhodně doporučuji a v budoucnu využiji i nadále jejich služby.
Radek PoláchRadek Polách
10:37 16 Dec 22
Maximální spokojenost, rychlá komunikace, perfektní domluva a poradenství. Dokáží člověku ušetřit spoustu peněz, což se v dnešní době opravdu cení. Můžu jen doporučit :-)
Pavel SušerPavel Sušer
14:04 17 Nov 22
Velmi rychlé a perfektní zpracování podkladů za rozumnou cenu. Na katastru při přepisu proběhlo vše bez závad a celá záležitost je již vyřízena. Děkuji. Doporučuji.
Helena MoudráHelena Moudrá
20:05 25 May 22
S prací jsme byli maximálně spokojeni. Pracují rychle , profesionálně, rádi bychom za jejich profesionální přístup velice poděkovali. Cena za služby je příznivá. I když bylo z naší strany požadováno několik změn, vždy zachovali profesionální přístup a rychle reagovali na naše požadavky. Jménem obce Hlohovčice, pro kterou sepisovali kupní smlouvu srdečně děkuji. Vřele doporučuji tuto AK.
Radim MěřičkaRadim Měřička
08:32 20 Apr 22
V této AK jsem se dočkal velmi rychlého jednání a obsáhlých odpovědí na mé otázky. Přepis pozemku tak proběhl podle mých představ a bez potíží na KÚ. Navíc za velmi dobrou cenu. Takže doporučuji jako mnozí další.
Levák JakubLevák Jakub
08:30 18 Mar 22
Přepis nemovitostí proběhl přesně dle našich představ. Komunikace, cena i rychlost vyřešení je důvod, proč bych se opět obrátil právě na vás.Děkuji vámS pozdravem,Jakub Vašička

KONTAKTNÍ FORMULÁŘ




    Kontaktní formulář slouží k dotazům k právním službám online, které na webu nabízíme. Jedná-li se o uvedený typ dotazu, pak odpovídáme většinou do následujícího pracovního dne. Tyto dotazy jsou nezávazné a bezplatné. Nejsou zveřejňovány a podléhají mlčenlivosti. Odesláním formuláře berete na vědomí poučení.



    ZAJÍMAJÍ VÁS BLIŽŠÍ PODMÍNKY ČI PŘESNÁ CENOVÁ NABÍDKA?
    NEZÁVAZNĚ NÁS KONTAKTUJTE
    tel. 608 979 055 | Online chat | sekretariat@advokat-zlinsko.cz

     

    PRÁVNÍ SLUŽBY ONLINE

     

    Darovací smlouva

    Kupní smlouva

    Kontrola smlouvy

    Převody nemovitostí

    Spoluvlastnictví

    Uznání dluhu

    Vymáhání pohledávek

    Exekuční návrh

    Platební rozkaz

    Upomínka - vzor

    Nájemní smlouva

    Právní služby - firmy

    Právní služby - reality

    Obchodní smlouvy

    Rozvod a SJM