Informační povinnost podnikatelů a význam faktury

publikováno 2014

INFORMAČNÍ POVINNOST PODNIKATELŮ

Často opomíjenou záležitostí ze strany podnikatelů, a to jak osob samostatně výdělečně činných, tak i firem – společností, je splnění jejich povinnosti dle § 435 občanského zákoníku uvádět zákonem stanovené údaje. Podle uvedeného ustanovení zákona je každý podnikatel povinen na všech obchodních listinách – tj. např. objednávkách, obchodních dopisech, fakturách, smlouvách, ale také na svých internetových stránkách uvádět:

• jméno a sídlo
  • údaj o zápisu do obchodního rejstříku včetně oddílu a vložky, je-li podnikatel zapsán v tomto rejstříku
  • údaj o zápisu do jiného veřejného rejstříku, je-li podnikatel zapsán v tomto rejstříku (např. živnostenský rejstřík)
  • údaj o zápisu do jiné evidence
  • identifikační údaj (např. IČ), pokud byl přidělen

Při nesplnění této povinnosti hrozí podnikateli podle přestupkového zákona sankce pokuty až do výše 50.000,- Kč, příp. zákaz činnosti do 1 roku. Při zběžné kontrole např. webových stránek jednotlivých podnikatelů a firem lze poměrně snadno zjistit, kolik podnikatelů tuto zákonnou informační povinnost nesplňuje.

nový občanský zákoník – obchodní listiny

uveřejňovací povinnost dle ZOK

korporace online

POVINNOST DOKLÁDÁNÍ DOKUMENTŮ DO SBÍRKY LISTIN

Stručně lze připomenout také další zákonnou povinnost podnikatelů stanovenou v zák. č. 304/2013 Sb. o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob, podle které je dána povinnost subjektů zapsaných v obchodním rejstříku zveřejňovat a dokládat do sbírky listin obchodního rejstříku zákonem vyjmenované dokumenty, jako např. zakladatelská právní jednání (např. společenské smlouvy) včetně aktualizací, výroční zprávy, účetní závěrky, zprávu o vztazích mezi ovládající a ovládanou osobou a celou řadu dalších listin.

Od 1.1.2014 přitom předseda senátu může uložit pořádkovou pokutu do výše 100 000 Kč zapsané osobě, jestliže neuposlechla výzvy rejstříkového soudu, aby mu sdělila skutečnosti nebo předložila listiny potřebné k rozhodnutí v řízení zahájeném bez návrhu nebo aby mu předložila listiny, které podle zákona mají být založeny do sbírky listin. Neplní-li zapsaná osoba uvedené povinnosti opakovaně nebo může-li takové neplnění mít závažné důsledky pro třetí osoby a je na tom právní zájem, může rejstříkový soud i bez návrhu zahájit řízení o zrušení zapsané osoby s likvidací. V určitých případech taková nečinnost může mít i ten důsledek, že se má za to, že statutárního orgánu právnické osoby porušuje péči řádného hospodáře.

povinné ukládání dokumentů do sbírky listin

firmy nezveřejňují účetní závěrku a výroční zprávu

K PŘECEŇOVANÉMU VÝZNAMU FAKTURY

Řada podnikatelů považuje samotnou vystavenou fakturu za dostačující podklad k prokázání jejich finančního nároku vůči zákazníkovi, odběrateli, obchodnímu partnerovi apod. Z právního hlediska je třeba uvést, že tomu tak rozhodně není a být tomu tak nemusí dokonce ani v situaci, kdy fakturu druhá strana opatří svým podpisem či razítkem. SAMOTNÁ FAKTURA, jako účetní doklad, totiž právně NEZAKLÁDÁ BEZ DALŠÍHO POVINNOST ODBĚRATELE JI UHRADIT JEN SAMA O SOBĚ.

K založení této povinnosti z právního hlediska slouží především písemná smlouva uzavřená předem mezi smluvními stranami, popř. písemná objednávka. Ty v řadě případů mohou být sice i ústní, nicméně z hlediska prokazování konkrétních dohod v případě vzniku následného sporu např. ohledně zboží, prací, ceny, podmínek dodání či realizace apod., je nutno rozhodně doporučit uzavření písemné smlouvy či alespoň písemné objednávky předem.

Samotný podpis druhé strany na faktuře bez dalšího může být následně považován pouze za důkaz, že fakturu druhá strana převzala. Bez dalšího nelze takový podpis automaticky vykládat tak, že má být považován za souhlas s uhrazením fakturované částky, což by muselo být výslovně dohodnuto a zcela bez pochybností vyjádřeno.

Z uvedeného hlediska tak nezbývá než doporučit, aby smluvní vztahy vznikající v rámci podnikání byly právně ošetřeny již předem. V nejzazším případě je také možno objednávku nechat druhou stranou podepsat alespoň při předání zboží či služby spolu s fakturou.

Tato AK nám vypracovala darovací smlouvu na nemovitost a návrh vkladu. Jsme velmi spokojeni jak s komunikací, tak s rychlou reakcí na dotazy a upřesnění. Vše proběhlo rychle a online. Doporučuji jejich služby.

Ilona Wilson, Praha /

Oslovil jsem AK pro vypracování smlouvy, kde jsem měl také spousty dotazů, na které mi bylo ochotně, rychle a srozumitelně odpovězeno. Co se týče ceny, jsem rovněž spokojen, jinde bych při podobné smlouvě a množství doplňujících dotazů platil jistě daleko více. Takže velká spokojenost a rozhodně doporučuji.

Pavel Žák, Znojemsko /

Jsem moc spokojená s prací této advokátní kanceláře velmi mi pomohli a chtěla bych jim touto cestou moc poděkovat.

Jitka Podaná, Středočeský kraj /

S touto advokátní kanceláří spolupracujeme dlouhodobě z hlediska právních služeb, jak pokud jde o různé smlouvy aj. právní věci, tak i pokud jde o vymáhání pohledávek po splatnosti. Doporučujeme.

RUDOLF lešení s.r.o., Zlínsko /

Veliká spokojenost, požadovala jsem vypracování darovací smlouvy a do druhého dne mi byla doručena, společně s podrobným návodem, co všechno vyřídit, doplnit a vložit na katastr. Naprostá spokojenost.

Polaczková, okr. Karviná /

Tuto advokátní kancelář jsem využila k vyřízení darovací smlouvy. Doporučuji pro rychlé jednání, vysvětlení věci a postupu i výhodnou cenu.

Hana Kramlová, Praha /

Mohu vyjádřit jen maximální spokojenost s touto kanceláří při řešení darovací smlouvy a převodu nemovitostí. Bezvadná spolupráce, právní jistota, výborná cena. Vřele doporučuji!

Jarolímová Hana, Praha /

Služby této kanceláře mohu jen doporučit. Potřeboval jsem vyhotovit smlouvu na převod nemovitosti. Už první komunikace byla velice příjemná. Na vypracování jsem trochu spěchal a pan doktor byl ochotný a smlouvu vyhotovil on-line velmi rychle a za velice příznivou cenu. Vřelé díky zaměstnancům za ochotu a ukázkovou profesionalitu. S další záležitostí se určitě obrátím jen na tuto kancelář.

Ladislav Netrda, Kolínsko ... Převody nemovitostí /

Výborná spolupráce ze strany této AK při koupi nemovitosti. Profesionální a rychlé vyhotovení kupní smlouvy a zajištění také advokátní úschovy kupní ceny, včetně vysvětlení a provedení celým procesem koupě nemovitosti. Velmi kladně hodnotím i cenu služby. Tuto kancelář rozhodně doporučuji a v budoucnu využiji i nadále jejich služby.

Bc. Václav Kusák, Zlín ... Převody nemovitostí /

Jsem s prací této AK velice spokojená. Chci poděkovat za profesionální přístup. Oceňuji rychlost i kvalitu vytvořené smlouvy vypracované na míru online. Budu doporučovat a i nadále se budu obracet na tuto AK.

Jana Prchalová, Středočeský kraj /

Se spoluprací s touto AK jsme spokojeni. Řeší pro nás různé smlouvy, pohledávky i další právní poradenství. Vše lze přitom většinou zcela bez problémů vyřídit i online. Můžeme doporučit.

VT stav, s.r.o., okr. Zlín /

Jsme maximálně spokojeni s rychlostí a perfektním vypracováním darovací smlouvy na převod nemovitosti online, včetně popisu postupu, vysvětlení a na závěr ještě za cenu opravdu minimální a s lidským přístupem, který je v dnešní době vzácný. Děkujeme a doporučujeme.

Martina Vajasová, Středočeský kraj /

Se službami advokátní kanceláře jsme byli velmi spokojeni. Kupní smlouva na nemovitost byla dodána rychle, kvalitně a za dobrou cenu. Náš požadavek na menší doplnění smlouvy byl po tel. konzultaci zapracován do druhého dne. Zároveň nám byl poskynut právní výklad k požadovanému doplnění. Děkujeme a doporučujeme.

Kurkovi, Bílovec /

Velice Vám děkujeme za Vaši práci, která nás zbavila jedné z velkých starostí. Chtěli bychom Vám a celému teamu velice poděkovat za práci, kterou odvádíte. Přejeme Vám hodně radosti z práce a co nejvice spokojených klientů.

Conkovi, Praha ... Právní služby /

});