Informační povinnost podnikatelů a význam faktury

publikováno 2014

INFORMAČNÍ POVINNOST PODNIKATELŮ

Často opomíjenou záležitostí ze strany podnikatelů, a to jak osob samostatně výdělečně činných, tak i firem – společností, je splnění jejich povinnosti dle § 435 občanského zákoníku uvádět zákonem stanovené údaje. Podle uvedeného ustanovení zákona je každý podnikatel povinen na všech obchodních listinách – tj. např. objednávkách, obchodních dopisech, fakturách, smlouvách, ale také na svých internetových stránkách uvádět:

• jméno a sídlo
  • údaj o zápisu do obchodního rejstříku včetně oddílu a vložky, je-li podnikatel zapsán v tomto rejstříku
  • údaj o zápisu do jiného veřejného rejstříku, je-li podnikatel zapsán v tomto rejstříku (např. živnostenský rejstřík)
  • údaj o zápisu do jiné evidence
  • identifikační údaj (např. IČ), pokud byl přidělen

Při nesplnění této povinnosti hrozí podnikateli podle přestupkového zákona sankce pokuty až do výše 50.000,- Kč, příp. zákaz činnosti do 1 roku. Při zběžné kontrole např. webových stránek jednotlivých podnikatelů a firem lze poměrně snadno zjistit, kolik podnikatelů tuto zákonnou informační povinnost nesplňuje.

nový občanský zákoník – obchodní listiny

uveřejňovací povinnost dle ZOK

korporace online

POVINNOST DOKLÁDÁNÍ DOKUMENTŮ DO SBÍRKY LISTIN

Stručně lze připomenout také další zákonnou povinnost podnikatelů stanovenou v zák. č. 304/2013 Sb. o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob, podle které je dána povinnost subjektů zapsaných v obchodním rejstříku zveřejňovat a dokládat do sbírky listin obchodního rejstříku zákonem vyjmenované dokumenty, jako např. zakladatelská právní jednání (např. společenské smlouvy) včetně aktualizací, výroční zprávy, účetní závěrky, zprávu o vztazích mezi ovládající a ovládanou osobou a celou řadu dalších listin.

Od 1.1.2014 přitom předseda senátu může uložit pořádkovou pokutu do výše 100 000 Kč zapsané osobě, jestliže neuposlechla výzvy rejstříkového soudu, aby mu sdělila skutečnosti nebo předložila listiny potřebné k rozhodnutí v řízení zahájeném bez návrhu nebo aby mu předložila listiny, které podle zákona mají být založeny do sbírky listin. Neplní-li zapsaná osoba uvedené povinnosti opakovaně nebo může-li takové neplnění mít závažné důsledky pro třetí osoby a je na tom právní zájem, může rejstříkový soud i bez návrhu zahájit řízení o zrušení zapsané osoby s likvidací. V určitých případech taková nečinnost může mít i ten důsledek, že se má za to, že statutárního orgánu právnické osoby porušuje péči řádného hospodáře.

povinné ukládání dokumentů do sbírky listin

firmy nezveřejňují účetní závěrku a výroční zprávu

K PŘECEŇOVANÉMU VÝZNAMU FAKTURY

Řada podnikatelů považuje samotnou vystavenou fakturu za dostačující podklad k prokázání jejich finančního nároku vůči zákazníkovi, odběrateli, obchodnímu partnerovi apod. Z právního hlediska je třeba uvést, že tomu tak rozhodně není a být tomu tak nemusí dokonce ani v situaci, kdy fakturu druhá strana opatří svým podpisem či razítkem. SAMOTNÁ FAKTURA, jako účetní doklad, totiž právně NEZAKLÁDÁ BEZ DALŠÍHO POVINNOST ODBĚRATELE JI UHRADIT JEN SAMA O SOBĚ.

K založení této povinnosti z právního hlediska slouží především písemná smlouva uzavřená předem mezi smluvními stranami, popř. písemná objednávka. Ty v řadě případů mohou být sice i ústní, nicméně z hlediska prokazování konkrétních dohod v případě vzniku následného sporu např. ohledně zboží, prací, ceny, podmínek dodání či realizace apod., je nutno rozhodně doporučit uzavření písemné smlouvy či alespoň písemné objednávky předem.

Samotný podpis druhé strany na faktuře bez dalšího může být následně považován pouze za důkaz, že fakturu druhá strana převzala. Bez dalšího nelze takový podpis automaticky vykládat tak, že má být považován za souhlas s uhrazením fakturované částky, což by muselo být výslovně dohodnuto a zcela bez pochybností vyjádřeno.

Z uvedeného hlediska tak nezbývá než doporučit, aby smluvní vztahy vznikající v rámci podnikání byly právně ošetřeny již předem. V nejzazším případě je také možno objednávku nechat druhou stranou podepsat alespoň při předání zboží či služby spolu s fakturou.

Na tuto kancelář jsme se obrátili poté, co nám darovací smlouvu na dům s věcným břemenem odmítl katastrální úřad. Sepsali jsme si ji podle vzoru a zbytečně jsme přišli o 1000 Kč poplatek. Chtěli jsme proto již raději smlouvu na míru od odborníků, u níž bude ručeno jak za vklad do katastru, tak i za bezproblémovost i po vkladu, tedy nejen za vzor jako takový. Smlouva nám byla dodána rychle, kvalitně, se vším vysvětlením, a co nás potěšilo, tak také za výbornou cenu.

Zdeněk Zejbrlík, okr. Liberec /

Děkuji této AK za velmi profesionální a úspěšnou pomoc při vymáhání mé pohledávky.

Petr Hasík, Uherskohradišťsko /

Děkuji za rychlé a perfektní vyřízení smlouvy, včetně podrobných informací a velice rozumné ceny.

Ivan Čermák, Karlovarsko /

Služby této kanceláře mohu jen doporučit. Potřeboval jsem vyhotovit smlouvu na převod nemovitosti. Už první komunikace byla velice příjemná. Na vypracování jsem trochu spěchal a pan doktor byl ochotný a smlouvu vyhotovil on-line velmi rychle a za velice příznivou cenu. Vřelé díky zaměstnancům za ochotu a ukázkovou profesionalitu. S další záležitostí se určitě obrátím jen na tuto kancelář.

Ladislav Netrda, Kolínsko ... Převody nemovitostí /

Moc děkuji advokátní kanceláři. Vše proběhlo v pořádku bez jediného problému. Mohu jen doporučit.

Petr Srch, Praha /

Kvalitní smlouva za velice rozumnou cenu !

Ing. Zikmund, Turnov /

Výborný a profesionální přístup s převodem nemovitosti online, vše rychle vyřízeno, vše jasně vysvětleno. Překvapivě velmi příznivé ceny. Všem jen doporučuji, naprostá spokojenost.

Dagmar Nováková, Praha ... Převody nemovitostí /

Jsem s prací této AK velice spokojená. Chci poděkovat za zpracování smlouvy i podrobné informace.

Dana Škutová, Olomoucko /

Tato AK pro naši společnost mj. řeší i pohledávky po splatnosti. Se spoluprací jsme spokojeni.

So group s.r.o., Zlínsko /

Vážený pane doktore, velice mne překvapilo jednání a rychlá odpověď na můj dotaz týkající se zhotovení kupní smlouvy a věci s tím související. Byl jsem překvapen, jak mi bylo vše bez nároku na finanční ocenění vysvětleno a ještě jsem byl upozorněn, na jaké věci si mám dát případně pozor. Také mne překvapila velmi mile cenová nabídka na zpracování převodní smlouvy. Děkuji Tímto celé Vaší kanceláři a, i když jsem z Kladenska, obrátím se na Vás.

Vladimír a Romana Chvapilovi, Kladensko /

Velmi seriózní kancelář. Objevili jsme ji náhodně na internetu a už z webu jsme se mnohé dověděli. Na náš nezávazný dotaz jsme okamžitě obdrželi odpověď s odborným vysvětlením. Poté už jsme si byli jisti, že pro vyhotovení smlouvy zvolíme tuto kancelář. Věcné, pohotové jednání se zřejmým zájmem o co nejlepší uspokojení potřeb klienta. Navíc s možností vše vyřídit online.

Kovanicovi, Praha /

Rychlé zpracování kupní a darovací smlouvy na nemovitosti, na míru a s množstevní slevou za dvě zadané smlouvy, příjemná cena, skvělá komunikace jak e-mailem, tak po telefonu. Především si cením konzultací a úprav ve smlouvě v rámci ceny, a to včetně poskytnutých informací nad rámec povinností AK, které mi umožnily nakonec prodej nemovitosti dokonce za podstatně vyšší cenu. Pokud budu v budoucnosti potřebovat právní služby, určitě se znovu obrátím na tuto AK.

Ing. Aleš Veselka, Staré Město ... Převody nemovitostí /

});