Datové schránky z hlediska doručování soudu
Close
PRÁVNÍ SLUŽBY A SMLOUVY ONLINE
Mgr. Zdeněk RUMPLÍK

advokát

JUDr. Petr HRADIL

právník

Datové schránky z hlediska doručování soudu

 

Datové schránky z hlediska doručování soudu

publikováno 2010

 

Novela mj. občanského soudního řádu zcela změnila systém doručování soudních písemností, a to s účinností od 1.7.2009, resp. u datových schránek od 1.11.2009. Ze všech novinek, které uvedená novela sebou přinesla, pak upozorňujeme alespoň na následující.

 

Nově je upřednostňováno, mimo prvotně možné doručení při samotném soudním jednání, doručování prostřednictvím veřejné datové sítě a doručování elektronickou cestou. V této souvislosti je třeba upozornit zejména na nový institut datových schránek, který se dotýká zejména všech právnických osob zapsaných v obchodním rejstříku, pro které je datová schránka povinná. Jelikož o těchto datových schránkách byla široká veřejnost již poměrně obsáhle informována v jednotlivých médiích, v podrobnostech lze odkázat na web www.datoveschranky.info, na kterém lze nalézt k této problematice více konkrétních informací. Doručování soudních písemností uvedeným právnickým osobám probíhá výlučně formou těchto datových schránek a veškeré úřady, včetně soudů, tak s právnickými osobami komunikují nadále touto formou, nikoliv písemně jako tomu bylo dosud.

 

Bez ohledu na to, zda si statutární orgán právnické osoby datovou schránku skutečně vybírá či nikoliv, je písemnost automaticky považována za převzatou za deset dní od doručení do datové schránky. Jinak je dokument dodaný do datové schránky doručen okamžikem přihlášení oprávněné osoby do datové schránky. Důsledky takové skutečnosti mohou být samozřejmě velmi zásadní, zejména v případě, že takto bude doručena např. důležitá obsílka od soudu.

 

Fyzické osoby mají možnost svobodného výběru adresy, na kterou se mají doručovat soudní písemnosti – tato volba však je v takovém případě pak závazná. Nově je dána možnost nahlásit do evidence obyvatel zvláštní adresu pro doručování rozdílnou od trvalého bydliště, v opačném případě se využije právě této adresy trvalého bydliště, a proto by této možnosti měly využít zj. ty osoby, které se na adrese trvalého bydliště často nezdržují. Podstatné je, že u písemností doručovaných soudem na adresu pro doručování pokud adresát nebude zastižen, zanechá se mu tam výzva k vyzvednutí písemnosti s tím, že pokud si adresát zásilku určenou do vlastních rukou nevyzvedne do 10 dnů, zásadně platí, že písemnost byla tímto dnem doručena, i v případě, že se o uložení adresát nedozvěděl. U písemností, které nejsou určeny do vlastních rukou se dokonce ani tato úložní lhůta, nepoužije.

 

V určitých případech je pouze možno využít institutu neúčinnosti doručení, a to jen na návrh účastníka řízení, pokud se účastník nemohl s doručovanou písemností z omluvitelného důvodu seznámit. Návrh je nutno uplatnit v poměrně krátké zákonné lhůtě od okamžiku, kdy se účastník s písemností mohl seznámit. Účastník ale musí prokázat uvedený důvod a doložit jeho omluvitelnost.

 

Aktualizace příspěvku :
Od 1.1.2010 je možno prostřednictvím datové schránky povolit přijímání datových zpráv i od jiných fyzických a právnických osob, resp. také aktivovat službu odesílání takových datových zpráv. Neplatí zde ovšem fikce doručení, kdy za okamžik doručení se tak považuje až otevření zprávy uživatelem, resp. s podmínkou potvrzení doručení.

 

Recenze

Martina RolnáMartina Rolná
10:23 19 Dec 22
Maximální spokojenost s panen JUDr. Petrem Hradilem. Vše nám bylo vysvětleno a na všechny dotazy jsme dostali odpověď. Jsme moc rádi, že jsme Vás našli a jestli budeme někdy potřebovat pomoct, určitě se obrátíme znovu na Vás. Vše vyřízeno opravdu rychle, a to i když během celého procesu došlo k několika změnám. Tak ochotný přístup, ze stany pana JUDr. Hradila, už je jen tak nevidí. Po zaslaní hotových smluv, také přesné info, co a jak vyřídit a kam podat. Moc děkujeme.
Miloslav MužíkMiloslav Mužík
17:31 17 Dec 22
Potřebovali jsme rozdělit pozemek, který byl v majetku více vlastníků. Zkoušeli jsme vyřídit na katastru vlastními silami ale několik pokusů nevyšlo. Když jsme se obrátili na AK Mgr. Zdeňka Rumplíka, vše proběhlo velmi jednoduše a především velmi rychle. Cena za poskytnuté služby byla velmi příznivá a rozhodně se tato investice vyplatila ve srovnání s cenou (a také ztrátu času a našich nervů ) při našich předchozích neúspěšných pokusech při jednání s katastrálním úřadem. Děkuji a určitě doporučuji spolupráci s touto advokátní kanceláří. Ing. Miloslav Mužík
Vaclav KusakVaclav Kusak
11:06 16 Dec 22
Výborná spolupráce ze strany AK při koupi nemovitosti. Profesionální a rychlé vyhotovení kupní smlouvy a smlouvy o složení peněžních prostředků do úschovy včetně vysvětlení a provedení celého procesu koupě nemovitosti. Velmi kladně hodnotím i cenu služby. Rozhodně doporučuji a v budoucnu využiji i nadále jejich služby.
Radek PoláchRadek Polách
10:37 16 Dec 22
Maximální spokojenost, rychlá komunikace, perfektní domluva a poradenství. Dokáží člověku ušetřit spoustu peněz, což se v dnešní době opravdu cení. Můžu jen doporučit :-)
Pavel SušerPavel Sušer
14:04 17 Nov 22
Velmi rychlé a perfektní zpracování podkladů za rozumnou cenu. Na katastru při přepisu proběhlo vše bez závad a celá záležitost je již vyřízena. Děkuji. Doporučuji.
Helena MoudráHelena Moudrá
20:05 25 May 22
S prací jsme byli maximálně spokojeni. Pracují rychle , profesionálně, rádi bychom za jejich profesionální přístup velice poděkovali. Cena za služby je příznivá. I když bylo z naší strany požadováno několik změn, vždy zachovali profesionální přístup a rychle reagovali na naše požadavky. Jménem obce Hlohovčice, pro kterou sepisovali kupní smlouvu srdečně děkuji. Vřele doporučuji tuto AK.
Radim MěřičkaRadim Měřička
08:32 20 Apr 22
V této AK jsem se dočkal velmi rychlého jednání a obsáhlých odpovědí na mé otázky. Přepis pozemku tak proběhl podle mých představ a bez potíží na KÚ. Navíc za velmi dobrou cenu. Takže doporučuji jako mnozí další.
Levák JakubLevák Jakub
08:30 18 Mar 22
Přepis nemovitostí proběhl přesně dle našich představ. Komunikace, cena i rychlost vyřešení je důvod, proč bych se opět obrátil právě na vás.Děkuji vámS pozdravem,Jakub Vašička

KONTAKTNÍ FORMULÁŘ




    Kontaktní formulář slouží k dotazům k právním službám online, které na webu nabízíme. Jedná-li se o uvedený typ dotazu, pak odpovídáme většinou do následujícího pracovního dne. Tyto dotazy jsou nezávazné a bezplatné. Nejsou zveřejňovány a podléhají mlčenlivosti. Odesláním formuláře berete na vědomí poučení.



    ZAJÍMAJÍ VÁS BLIŽŠÍ PODMÍNKY ČI PŘESNÁ CENOVÁ NABÍDKA?
    NEZÁVAZNĚ NÁS KONTAKTUJTE
    tel. 608 979 055 | Online chat | sekretariat@advokat-zlinsko.cz

     

    PRÁVNÍ SLUŽBY ONLINE

     

    Darovací smlouva

    Kupní smlouva

    Kontrola smlouvy

    Převody nemovitostí

    Spoluvlastnictví

    Uznání dluhu

    Vymáhání pohledávek

    Exekuční návrh

    Platební rozkaz

    Upomínka - vzor

    Nájemní smlouva

    Právní služby - firmy

    Právní služby - reality

    Obchodní smlouvy

    Rozvod a SJM